NB24

NB24

vrijdag 1 november 2013

Najaarsklussen

Vandaag schoongemaakt en in de was gezet. De romp ziet er niet meer mooi uit. Het groen is wolkig verkleurd op veel plaatsen. Verder zijn er beschadigingen van het verfsysteem door de stootwillen. Ik ga proberen of ik die plekken door polijsten kan verbeteren.
Verder geprobeerd de schroef te demonteren. Eerst de anode verwijderd. Dan het omgebogen deel van de ring rechtgebogen en vervolgens de moer verwijderd. Poelietrekker instelling gebracht, aangedraaid, brander op de schroef....en dan: niets. Na enkele pogingen houd ik het voor gezien. Dat gaat met dit materieel niet lukken. Ik vraag hulp van de jachthaven. Iemand komt kijken. Hij ziet mijn campinggasbrandertje en mijn poelietrekker en zijn mondhoeken vertrekken in een meewarige grijns. Hij zal die schroef er deze week wel even aftrekken met een echte poelietrekker en brander.

Volgende klus: het demonteren van het midzwaardje. Met een inbussleutel beide bouten losdraaien. Aan één kant gaat het goed, de andere kant zit muurvast. Als ik aan die kant draai, gaat de hele as meedraaien. Dan laat ik die kant maar zitten. Op de plaats van de geloste bout draai ik nu een lang draadeind in het schroefdraad, een paar tikken met de hamer  en de as komt los. Ik haal het zwaardje eruit. Ik inspekteer hem met een lampje en zie dat ik deze klus niet voor niets ga doen. Dikke bladders roest hangen overal. Even proefschrapen met het zelfgefabriceerde gereedschap; in 2 tellen ligt de grond bezaaid met roestbladders.

de zwaardkast van onderaf gefotografeerd
Het gereedschap (met dank aan Jur Pels voor de ideeën)
na het schoonkrabben en -borstelen
na aanbrengen laag Owatrol
ook de onderkant vertoonde roestbladders
en dit kwam er allemaal uit!
Na behandeling met Primocon en Melkfett (au bain Marie verwarmd)
Als de zwaardkast klaar is kan het zwaardje er weer in. Zou het nog passen, met 3 lagen Owatrol en 2 lagen Primocon aan beide kanten? Tot mijn verbazing gaat het inbrengen veel gemakkelijker dan het uitnemen. Ook het ophalen en neerlaten vanuit de kajuit gaat nu veel gemakkelijker dan voorheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten