NB24

NB24

woensdag 28 mei 2014

Hoe kan dat nou...

Ineens valt me op dat het voorlijk van de fok wat slap erbij staat. Val doorgezet, stevig met behulp van de lier, maar het wordt er niet beter op. Je kan het voorlijk centimeters heen en weer bewegen. Hoe kan dat nou?
De val is maximaal doorgezet.
Bovenin zit de knoop waarmee de val aan de tophoek is vastgeknoopt tot aan het blok van de mast.
Ik vervang harpjes door kortere, maar verhelp daarmee het probleem niet.
Is mijn fok te lang geworden? Uitgerekt?
Terugkijkend vind ik altijd al dat aan de wind zeilen niet geweldig gaat. Een hoek van 45 graden, hoger lukt gewoon niet.
Altijd gedacht dat het nu eenmaal een eigenschap is van een North Beach 24, of van langkielers in het algemeen. Ik had me er allang bij neergelegd.
Maar nu zijn er misschien weer perspektieven.
Op naar de zeilmaker en de top 10 cm laten inkorten.

Het werkt! Nu kan ik de fok goed doorzetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten