NB24

NB24

woensdag 8 oktober 2014

Windmeter

De nieuwe windgever is geplaatst.
Dit was de oude: een rotavecta:
En dit is de nieuwe, een ultrasone windmeter (LCJ Capteurs CV7:
Het voordeel: klein, geen bewegende onderdelen, die door spinnerag of andere oorzaken kunnen gaan disfunktioneren.
Het was wel even een klus, want de mast moest ervoor omlaag.  Daarna nog uren bezig geweest met bekabeling.
Maar dan heb je ook wat. Al doet hij het nog niet. Kennelijk toch iets verkeerd gedaan bij het aansluiten. Wordt vervolgd...


2 opmerkingen:

  1. Hoi Peter, ik lees dat je de rotavectra vervangen hebt door een LCJ capteurs CV7. Heel mooi en geavanceerd maar hangt wel een kostenplaatje aan geloof ik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jur, de prijs is ook ...geavanceerd, zal ik maar zeggen.
      Ruim 600 euro.
      Maar ik was het ook helemaal zat met die Rotavecta. Die heeft een paar maanden goed gefunktioneerd en daarna begaf hij het. Kabels gecontroleerd, verbindingen gecontroleerd, mast naar beneden, mast weer omhoog. Eindeloos gecalibreerd. Uiteindelijk een nieuwe Rotavecta erop gezet. Nu had ik wel de correcte windsterkte op het schermpje, maar geen windrichting. Nu is dat ook niet zo noodzakelijk, maar ik kan er slecht tegen dat er iets maar half werkt.
      Weer eindeloos rondjes varen en calibreren (ik kreeg op een gegeven moment sleepjes aangeboden, omdat men dacht dat ik averij had).
      Toen ik mijn boord-pc klaar had, kreeg ik het idee om alle NMEA-data ook naar de pc de leiden.
      Kan je in je navigatieprogramma diepte- wind- getij- en gribdata integreren. Je kan ook een polair diagram maken en dat gebruiken om de snelste koers te berekenen, van A naar B (of van IJmuiden naar Lowestoft).

      Het is natuurlijk helemaal niet noodzakelijk om met veel plezier te zeilen zonder al die gegevens. Het heeft zelfs veel voordelen: wat je niet hebt kan ook niet stuk.
      Maar voor mij heeft het toegevoegde waarde, ik vind het leuk om te bedenken en vervolgens in te bouwen en te gebruiken. Hobby, nietwaar?

      Daarvoor had ik toch echt een goede windsensor nodig. Zo verantwoord ik dat maar voor mezelf. Deze sensor is nog het meest betaalbaar in zijn soort. Airmar heeft een nog veel mooier weerstation, met ingebouwd GPS en kompas, maar die is pas echt onbetaalbaar.

      Verwijderen