NB24

NB24

vrijdag 3 juni 2016

motor stottert

Vorige keer viel op dat de motor niet steeds regelmatig loopt. Hij slaat niet af , maar af en toe is er een onheilspellende hapering.
Als ik opzoek hoe dat komt dan zijn er 2 zaken die ik zelf kan aanpakken: de leiding ontluchten en het luchtfilter reinigen. Ev verder onvoldoende compressie, en allerlei zaken die voor mij te ingewikkeld zijn.
Bij het onluchten komen er inderdaad eerst belletjes.
Het luchtfilter reinigen stelt me voor een probleem; wat valt daar nou aan te reinigen?
Je zou het met een " neutral detergent" moeten schoonmaken. Aan de buitenkant van het filterelement zit schuimplastic. Als ik dat nat maak en weer installeer...zou dat wel goed gaan?
Ik ben bang om de boel te beschadigen, ik gebruik geen sopje. Veeg hier en daar wat roet weg en daar laat ik het bij.

Als ik de motor start doet hij het goed; ik hoor geen haperingen.

Ik peil de olie van de motor en ook van de keerkoppeling. In het oliereservoir van de keer koppeling lijkt veel te veel olie te zitten. Vreemd. Ik haal er 60 cc (!) uit en dan is het peil normaal (tot het streepje op de peilstop, bij het niet indraaien van de vuldop). Merkwaardig. Er hoort maar 30 cc in te kunnen. Correctie: 300cc.

Ik doe nog wat klusjes.
Het vrijdag, mijn zeildag. Maar er is helemaal geen wind. Jammer.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,

    Is dat niet 0,3 liter olie, dus 300cc, dat in de kk moet? Dus 60cc er uit valt wel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hans,
      Ja, nou zie ik het; 0,3 liter!
      Ook weer opgelost.

      Groet,

      peter

      Verwijderen