NB24

NB24

woensdag 24 april 2019

Inslingeren

Voor vertrek aardkabel van de motor verbonden met de "load" van de shunt. Het werkt; als de motor loopt zie ik dat de accu wordt bijgeladen. Alle verbleekte en kapotte fenderhoezen vervangen door nieuwe. Dat ziet er weer fraai uit. Maar ik ben nog steeds op zoek naar goede stof voor fenderhoezen. Liefst dikke rekbare badstof. Nu heb ik Jersey gebruikt, mooi, rekt ook goed , maar is te dun naar mijn zin.

11.00 Vertrek voor een paar uurtjes zeilen met de Titaantje op het IJsselmeer.
Wind uit het zuiden, windkracht 4-5, op dit moment 4.
Het is de eerste keer dit jaar, afgezien van het motortochtje vanuit Woudsend.
Alles nagelopen voor vertrek, bordje op rood.
Toch nog iets vergeten; de smeerrepen vastknopen aan de giek. De smeerreep van het eerste rif knoop ik dan met een paalsteek vast tijdens het op de motor de haven uit varen.
Aan de wind richting Lelystad, dan heb ik terug ruime wind.

De kluiver is niet nodig, het is een schijnbare wind van 17 tot 22 knopen. Het loopt lekker. Ik geniet van de stabiliteit van een North Beach. Even wennen dat er geen windvaanstuurautomaat is.  Die had met deze stevige wind z'n diensten kunnen bewijzen.
Bij de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen een stukje naar het noorden, kopje koffie, boterhammetje, en dan weer naar het oosten.
Het wordt vlagerig. Het gaat 6 knopen. Dan 6,4,  en 6,8. Het wordt steeds onstuimiger. Even tik ik de 7,4 aan. Dat is voor North Beach begrippen snel.
Ik reef, blij dat ik die smeerreep in orde heb gemaakt. Maar de wind neemt nog steeds toe.
In een vlaag loopt het op tot 32 knopen. Hij loopt net niet uit het roer.
Het 2e rif is nog niet gereed, ik strijk het grootzeil. Als ik in de wind vaar krijg ik de volle laag van het opspattende buiswater. Twee keer een flinke plens koud IJsselmeerwater en ik ben kleddernat.
Alleen op het keerfokje ga ik nog 6 knopen. Het waait echt heel hard.
Terug in de haven blijkt mijn box bezet. Niemand op de boot.
Anderhalf uur later alsnog op mijn plek. Het bordje zou op groen hebben gestaan.
Fantasieloos. Vergelijkbaar met "de brug stond open", of "de wekker deed het niet" als we te laat op school kwamen.

Het eerste tochtje zit erop. Heerlijk. Alles werkt, geen onaangename verrassingen, behalve dan de bezette box.
Het seizoen kan beginnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten