NB24

NB24

zaterdag 29 mei 2021

Voorjaar

Eindelijk. Het is voorjaar. Wat heb ik daarnaar gehunkerd. Wat heeft de herfst toch lang geduurd.

Vanwege her moeilijke hijsen van het grootzeil heb ik nieuwe leuvers aangebracht. Het idee daarachter is als volgt: de afstand tussen de mast en het voorlijk is bij elke leuver gelijk, behalve bij bij de doorgelatte zeillatten. Daar zit geen leuver, maar een harpje. De afstand tot de mast is daar duidelijk groter.


Zou dat de oorzaak van de plooi en het moeilijke hijsen zijn?



Grotere leuvers gekocht en geinstalleerd. Nu is overal de afstand voorlijk-mast gelijk. 


Ik verbeeld me dat het hijsen makkelijker gaat.

Maar... de plooi is niet weg. 

En dan ineens zie ik het....

De plooi ontstaat omdat de zeillat niet goed past in de zeillatzak. Het zit te strak.

Ik heb de zeillatzak gemaakt zonder dat ik een voorbeeld zeillat tot mijn beschikking had. De zeilmaker heeft de zeillatten gemaakt en erin geschoven. 

En daar is het niet goed gegaan. Ik snap ook wel hoe dat mis kon gaan, maar dat deel ik hier niet. Ik neem niemand iets kwalijk.

Om het op te lossen zal ik de zeillat smallr moeten maken, of de zeillatzak ruimer. Ik heb nog geen keuze gemaakt. De zeillat is van glas gemaakt, als ik daaraan ga schaven krijg ik nare vezels. En hij mag ook niet te zwak worden.

De zeillatzak: zeil van de boot halen en mee naar huis, zeillatzak losnemen van het zeil, naad aanpassen en weer vast stikken.  Heel gedoe midden in het zeilseizoen. Zou de naad te herstellen zijn met de hand aan boord?


Ik kan weer een nieuw plan maken. En dan een lekker middagje zeilen, 25 mijl. Als ik de haven uitvaar waait het bijna niet. Maar gaandeweg neemt de wind toe tot 5 Bft. Kruisen naar Enkhuizen. Net niet voldoende hoogte om buiten het Enkhuizer zand te blijven. Dan maar net zolang doorzeilen tot het ondiep wordt. Ik kom een heel eind, maar in het zicht van Enkhuizen wordt de diepte snel minder en keer ik terug. Kaartdiepte vlak voor Enkhuizen is 0.8. Gaat niet lukken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten