NB24

NB24

donderdag 5 mei 2022

Carburateur

Ook Jikke heeft een probleem met haar motortje.

Zolang hij stationair loopt is er niets aan de hand, maar zodra je gas geeft dan stopt ie er mee. Dat lijkt mij een probleem in de brandstoftoevoer. De ontluchingsknop (beluchting) van de tank is open, geen knik in de slang.

De laatste keer konden we alleen maar stationair haven in en uit varen. En op het eind stopte de motor er helemaal mee. 

Vandaag ga ik naar Monnickendam om de carburateur schoon te maken. Nog nooit gedaan, dus ik ben benieuwd.

Benzineslang eraf en nog een slang die naar de carter gaat (ontluchting carter?). Om de 2 bouten los te maken waarmee de carburateur vast zit moet eerst de kap los van het startkoord. Dan komt de carburateur los en kan de kabel van het gas en van de choke eraf. Heel voorzichtig, want de motor hangt nog achter de boot en voor je het weet vliegt er een onderdeeltje of een sleutel in de plomp.
















Als ik de drain aan de onderkant er uit draai loopt benzine uit de carburateur plus lichtbruine korrelige smurrie er uit. 



De binnenkant. Het verwondert me dat het (bijna) altijd werkt. Dat tere flotternaaldje, hangend aan een miniscuul mechaniekje. Je kan nou zien hoe de choke en gastoevoer werken; klepjes die open en dicht draaien.






De bodem van de flotterkamer, waar ook nog
een beetje debris in ligt.



de flotter

sproeier


Dan  alle viezigheid (vergomde oude benzine?) verwijderen en alle gaatjes in de sproeiers doorprikken met een kunststof haartje van een borstel. Met de fietspomp nog een en ander doorblazen, dan zet ik alles weer in elkaar. 
En dit is het resultaat:






1 opmerking:

  1. Ingenieus om een haar van de afwasborstel te gebruiken op de sproeier door te prikken. Mooi geluidje weer na de grote schoonmaak.

    BeantwoordenVerwijderen