Bijzonder bij de kluiver is
- de anti-torsielijn in het voorlijk.
- de doorhang van het voorlijk. Omdat het een vliegend zeil is kan de curve aanzienlijk zijn. Dat gaf een dilemma bij het ontwerpen. Ontwerp ik het zeil uitgaande van licht weer en dus weinig doorbuigen van het voorlijk, dan zal het het bij toenemende wind steeds meer doorhangen en het zeil steeds boller worden. Dat wil je natuurlijk niet. Ik ben dus uitgegaan van een flinke doorhang (20 cm maar liefst; de mate vaan doorhang valt niet te meten, het is een schatting). Bij lichte wind zal ik moeten zorgen dat de curve van 20 cm ook wordt bereikt door de val spanning te minderen.
Het doek:
Fibercon Pro Warm Tech |
Het doek lijkt erg op dat van de fok en daar ben ik erg tevreden over. Het voelt meer als een plastic plaat dan als doek.
Overleg met de leverancier (Contender) leerde dat voor een vliegend, zeil dat ook nog opgerold moet kunnen worden, dacron meer geschikt is dan laminaat.
Het is een stevige stijve kwaliteit en dat vind ik belangrijk. De kluiver heeft nogal te lijden van het inrollen, vooral als het stevig waait. Dan klappert het flink. De huidige kluiver vertoont veel slijtage in het achterlijk.
25 nov: nog 8 te gaan; het is nog steeds leuk.
3 dec: alle panelen liggen klaar.
08 dec: naaimachine kapot.
12 dec: naaimachine gerepareerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten