NB24

NB24

vrijdag 8 september 2023

De herkansing

passagier
Denk je dat je meer tijd hebt als je eenmaal met pensioen bent, dat je dan net zo lang weg kan blijven als je wilt, dat de agenda leeg is, dat elke dag begint met een plan maken voor die dag? Niets is minder waar. Voor mij niet. En ik zou dat, geloof ik, ook niet willen.

Er zijn verplichtingen, die ik overigens met plezier ben aangegaan, maar die de vrijheid beperken. Wekelijkse orkestrepetities, een klus die op tijd af moet, toch nog enkele diensten.

Maar nu zie ik mijn kans schoon en vertrek voor een paar dagen. Vertrek uitgesteld tot na het afscheid van Jikke, die voor minstens een half jaar naar Ierland vertrekt. Woensdag middag vaar ik de haven uit. Het is ongewoon warm, 28-31 graden. Ook ongewoon weinig wind en die combinatie betekent "roosteren". Het zuchtje wind komt uit het zuidoosten. Ik verander mijn plan: niet naar Texel, want dat moet ik tot Den Oever pal voor de wind varen. Als ik naar Kornwerderzand ga dan kan ik bij Staveren de hoek om naar het noorden.

Ik heb altijd een dilemma als er te weinig wind is. Geef ik het op? Dan maar op de motor? Dat is toch voor schippers met haast! Maar voorbij de Rotterdamse Hoek geef ik het toch op. Een snelle berekening leert me dat ik ongeveer om middernacht bij Staveren arriveer. Op de motor kom ik om 19.00 uur bij Staveren. Geen zin in een haven. Ik ga voor anker ten noorden van Staveren.


Donderdag. Als ik wakker wordt is er een deining; er staat wind! Ik hijs het zeil en ga gelijk zeilen. Je weet maar nooit hoe lang het duurt. Met 4-5 knopen ben ik dik tevreden. De schutting bij de sluis mis ik net, maar het is niet erg. Ik wil niet eerder vertrekken dan 12.00 uur in verband met de passage door het Zuidoostrak. Wachtend op de sluis zet ik een paar teak-lijsten in de lijnolie. Het wordt er weer erg mooi van. 

Om 12.00 uur vertrek ik, hoopvol onder zeil, maar na een uur is de wind weg. Links en rechts wordt ik ingehaald door jachten op de motor. Een platbodem vaart me voorbij, op de motor en vraagt of ik ook over de plaat ga. Ik denk dat hij de route door het Zuidoostrak bedoelt. Maar later zie ik hem het Molenrak invaren. Welke route neemt hij nou? Op de kaart kan ik geen route vinden die over een plaat gaat en aanzienlijk korter is.

Het wordt 4 uur motoren. Ik troost me maar met de gedachte dat het vast wel goed is voor de motor om eens een paar uur achter elkaar te lopen in plaats van steeds maar 5 minuten. Vlak voor de haven van Terschelling een bijzondere sleep:



De Witte Swaen uit Harlingen, replica van het in ongeveer 1590 gebouwde schip, waarmee Willem Barentsz naar Nova Zembla voer


Geen opmerkingen:

Een reactie posten