De waterpomp lekte al een hele tijd, eigenlijk al sinds ik de boot kocht. In een poging om het op te lossen heb ik de boutjes van het dekseltje waarschijnlijk een keer te hard aangedraaid, waardoor 2 van de 3 dol werden. Een slimme monteur loste het op door met loctite een stukje draadeind erin te zetten, zodat je het dekseltje dan met vleugelmoeren kon vastzetten.
Maar de lekkage bleef.
Nu wil ik er mee afrekenen.
Pomp losgemaakt en mee naar huis. Tijdens het afkoppelen zie ik dat de waterslang tussen pomp en motor niet meer goed is.
beschadigingen op de as |
Thuis de pomp uit elkaar gehaald. Ik volg daarbij een fantastische handleiding op www.compromisclub.nl van Cees Spaanderman.
Het dekseltje is aan de binnenkant behoorlijk ingesleten. Op de foto hierboven, die nogal slecht van kwaliteit is, is dat net te zien, als je erop klikt.
Ook het asje is niet glad.
Het asje zet ik in de boormachine en ik schuur de aanslag eraf. Vervolgens polijsten met koperpoets. Het resultaat is goed.
as na behandeling |
Ik vervang de waterkeerring en de oliekeerring.
De lagers lopen heel soepel, geen enkele hapering, dus die hoef ik niet te vervangen.
Dan de boutjes.
Ik boor de gaten met het inwendige schroefdraad (M4) met boor 4.1.
Dan M5 schroefdraad tappen.
Het gaat probleemloos.
Ik ruim de gaatjes van het dekseltje iets, zodat de M5 boutjes er goed in passen.
Dan kan de pomp weer in elkaar.
Nu afwachten tot het voorjaar om te zien of door de nieuwe keerringen, de opgeknapte as, de nieuwe boutjes en de nieuwe waterslang de lekkage voorbij is.
de gereviseerde onderdelen |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten