NB24

NB24

vrijdag 4 december 2015

Dieseltank 4

Vandaag de proef op de som: nieuwe diesel in de tank.
Toch nog even getwijfeld tussen gewone diesel en GTL.
Ook in GTL kan de dieselbakterie groeien als er water in de tank komt. Een nadeel van GTL is dat het een niet gestandaardiseerd produkt is. Elke producent kan dus zijn eigen variant maken. Dus garanties dat er geen biodiesel toegevoegd is heb je niet.
Ik heb toch voor GTL gekozen omdat het stabieler is. Gewone diesel is gegarandeerd houdbaar gedurende 6 maanden. Wat er dan gebeurt weet ik niet. Maar als het degenereert komt er wie weet wel water vrij. Goed zal het voor de motor in elk geval niet zijn. GTL is veel langer houdbaar. De diesel in de tank van mijn boot zit er veel langer an een half jaar. Ik motor niet veel. 5 Minuten om de haven uit te komen en 5 minuten om de haven weer binnen te varen.
GTL is schoner; het leidt tot minder uitstoot van NOx, CO en koolwaterstoffen. Wel kost het meer energie om GTL de maken dan conventionele diesel, dat is weer een min-puntje. Maar door optimalisatie van het produktieproces, GTL is veel nieuwer dan conventionele diesel, zal dat in de toekomst wellicht nog veranderen.
Met GTL loopt de motor soepeler en stiller, iets dat bij mijn eenpittertje welkom is.

Ik heb een GTL-tankstation gevonden die op de route ligt naar de haven.
20 Liter heb ik in de tank gedaan. Het mangat laat geen lekkage zien.
Het viel me wel op dat de vloeibare pakking, die naar buiten geperst werd bij het aandraaien van de schroeven, nog niet echt droog is. Vreemd.

De nieuwe afsluiter van het spoelwater voor de wc aangesloten en getest (slang omhoog houden en vullen met water). Waterdicht! De handel kan nu op normale manier bediend worden.

























De zwaardkast voor de 2e keer behandeld met IJmopox primer.



De waterpomp van de motor gedemonteerd en mee naar huis genomen. Het ding lekt. Een van de boutjes van het dekseltje is dol. Maar misschien is er ook wel iets met de keerringen.
Ik ga hem uit elkaar halen en kijken of ik hem kan restaureren.
De dieselleiding onder de waterpomp is door de lekkage al behoorlijk gecorrodeerd (pijl).

Links van pijl is het gat waar de waterpomp bevestigd was. Echt de hoogste tijd om dit op te lossen.

5 opmerkingen:

  1. Vrijdagmiddag 16:00h: De blauwe bak was nog kurkdroog, en geen drup diesel te zien! En in het water heb je nog wat tegendruk, dus dan nog minder lekkagekans.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zaterdag ook nog droog, :-) Maar hoe hoog staat 20 liter eigenlijk, staat het deksel onder? Ben druk bezig met de uithouder: oude (lekke) polyesterwerk verwijderen, en daarna met epoxy alles weer vastlamineren.... Veel werk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er kan 50 liter in de tank. Met die 20 liter staat het niveau tot ongeveer 3/4 van het dekseltje. (Ik heb maar 2 jerrycans van 10 liter. Volgende week weer 20 liter erbij.)
      Ik kom komende vrijdag even buurten; ben benieuwd hoe dat gaat met de uithouder.

      Verwijderen
  3. Kom maar op het geluid af, er moet nog het een en ander worden weggebikt....

    BeantwoordenVerwijderen