NB24

NB24

zaterdag 29 april 2017

One of those days...

Vrijdag.
Vanf 17.00 uur werken, dus maar een kort dagje om te zeilen.
Eerst de sling weer geïnstalleerd op de hekstoel. De hoes was helemaal vergaan.
De nieuwe hoes:


Maar dan.
Even een update van de mux doen. Tijdens het updaten valt de stroom weg van de pc door een defekt plugje. Vervelend. Ik start de pc weer, maar hij lijkt de mux niet meer te kunnen vinden. Andere usb-poorten geprobeerd, ook niet. De usb-poorten doen het goed, want een usb-stickje opent vlot.
Op de Raspberry Pi wordt de mux ook niet zichtbaar. Mux kapot? Stroomvoorziening van de mux los of defekt?
Ik heb niet veel tijd om op onderzoek uit te gaan. Ik demonteer de mux en ga lekker zeilen.

Er is net een buitje, dat geeft wat wind en ook een beetje regen.
Dan klaart het op. De regen stopt, er komt een lekker zonnetje. De wind stopt ook. Kan gebeuren, even geduld.
Maar na een half uur drijven en een heen en weer slingerende giek vind ik het genoeg. Ik strijk de zeilen en begeef mij weer op de motor naar Urk.

Raar dagje.
Met de SSR in het verschiet nu snel zorgen dat ik die mux weer aan de praat krijg. Ook maar eens nadenken over een noodvoorziening.
De AIS-transponder, die ook de GPS doorgeeft, beschikt ook over wifi. Zou ik OpenCPN kunnen draaien met NMEA-input via wifi en zo de mux by-passen? Iets om uit te zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten