Zoals vaak in het voorjaar is het op het IJsselmeer stralend weer met een blauwe lucht, terwijl het in de rest van Nederland nog grauw is.
Het is windkracht 4 en ik kan voorlopig nog niet genoeg krijgen van het fotograferen en filmen van mijn nieuwe fok.
Ik vraag me af hoe deze fok nou is vergeleken met de oude. Hij is in elk geval vlakker. Aan de wind heb ik minder de neiging om de schoot snoeihard door te zetten. Hij zal aan de wind wellicht iets hoger kunnen varen, maar of er dan nog enige snelheid in zit? Dat moet ik nog eens testen.
Maar is hij beter of juist minder goed dan de oude? Het blijft een kwestie van indrukken, Maat ik heb zeker niet het gevoel dat deze fok onder doet voor de oude. De oude blijft in de zak.
Maar er ligt ook nog een klusje.
De watertank zat er al een tijdje in, maar moet nog aangesloten op de -nieuwe- vulslang. En dat is nog wel een klusje. De slang is dik en stug.Hij loopt van de vuldop door de ankerbak heen. Bovenin de slang heb ik een gaatje gebrand om de tank te ontluchten bij het vullen en te beluchten bij het tappen van water.
Dan door de bodem van de ankerbak via een schuifmof, die vastgelamineerd zit en waardoor de ankerbak weer waterdicht is.
ankerbak |
Bij die elleboog is het lastig werken; gefriemel door een sleutelgat.
Mijn armen zitten onder de blauwe plekken als de klus uiteindelijk geklaard is.
Voortaan schoon drinkwater!
binnenkant tank |
De bilge blijft overigens droog. Hele geruststelling na de onheilspellende tewaterlating vorige week.
Enkele putsen diesel lagen er in de bilge en er kwam een straaltje diesel uit het rechter loosgat van de kuip. De ontluchtingsslang van de dieseltank loopt rechts door de motorruimte, komt dan in het kleine bakskistje rechts en mondt uit in de...kuip!
bodem van de bilge, bovenkant tank, | begin van het ontluchtingskanaal |
14/04/2017
Boventaand verhaal klopt niet. Dat zwarte doosje en de slang op de foto zijn aangesloten op de handmatig bediende bilgepomp! De zoektocht is dus nog niet ten einde.
Tja als je vuldop hoger zit dan je ontluchting, dan loopt die vulslang dus wel leeg via de ontluchting....
BeantwoordenVerwijderenOok zit je natuurlijk met uitzetten/krimpen van materialen, krimpt de tank harder dan de inhoud? Of is de tank ingedeukt?
Dat moet de verklaring wel zijn.
VerwijderenToch moet er ook een lek zijn bij die ontluchtingsnippel (of hoe dat ding ook heet), anders kan er nooit diesel in de bilge komen, maar was alles via de ontluchtingsslang weggestroomd.
Zou de pakking kunnen zijn. Toch maar eens open maken (en zorgen dat er geen vuil in de tank valt).
Hallo Peter, ik had ook diesel in the bilge en vul ook altijd mijn tank tot net onder de rand van de vuldop. Bij mij bleek de lekkage te komen langs de rvs dopmoer die de peil-pijp afsluit. Weet niet of je hier wat aan hebt...
BeantwoordenVerwijderen