NB24

NB24

maandag 1 juli 2019

Eilandhoppen

Texel.
Gisteren gearriveerd vanuit Den Oever. Groot deel gemotord vanwege de pal westenwind. Pas bij de afslag M10 naar rechts konden we zeilen. Als het nog even westenwind blijft zitten we de volgende dagen goed.
In Den Oever overnachtten we in de Marina. Goede voorzieningen, vriendelijke mensen, maar ik blijf het een saaie tochtige haven vinden. Volgende keer maar de sluis gelijk door en de buitenhaven proberen.
We, Jikke en ik, hebben een week. We willen naar Terschelling, misschien nog Ameland, maar het is ook vakantie, dus we gaan niet haasten.




De boordcomputer begint kuren te vertonen. Ten eerste wordt hij steeds trager. Dat ken ik van Windows, elke update vertaagt hij verder.
Het gaat inmiddels zo langzaam dat ik soms een minuut moet wachten voor een reaktie.
Verder kan de grafische kaart OpenGL niet aan, dat is jammer, want dat zou het verschuiven van de (zee-)kaart aanzienlijk versnellen.
Nieuwe drivers voor de grafische kaart, die ingebed zit in het moederbord, kan ik niet vinden.
Windows heeft kans gezien om toch weer sneaky een update binnen te smokkelen; bij het afsluiten van de computer blijkt ie ineens urenlang bezig met het installeren van een update.
Thuis heb ik hem even aan het internet gehangen voor een kaartupdate.
Had ik niet moeten doen.
Het gevolg is dat het touchscreen niet meer werkt.
De driver daarvoor heeft Windows verwijderd.
Het lukt om die weer te vinden en te installeren.

Wat nu;

  • pc vervangen?  Kost wat. Kan altijd nog.
  • moederbord vervangen? Ik heb dit fanless en energiezuinige pc-tje zelf gebouwd. Een nieuw moederboardje erin drukken is niet zo moeilijk. De zoektocht naar een nieuw moederboard zal wat lastiger zijn.
  • de harddisk formatteren en linux installeren. OpenCPN draait goed op linux. Ik ben bovendien gewend aan linux. Nadeel is dat een aantal programma's die ik gebruik op de boot alleen maar draaien op Windows. Dat zijn het installatieprogramma voor de multiplexer, het calibratieprogramma voor de windmeter en het installatieprogramma voor de AIS. Dat zal ik dan voortaan met een laptop moeten doen, wat overigens geen probleem is. 
Ik denk dat ik met de laatste optie ga beginnen. 
Ben ik niet tevreden dan optie 2, maar dat wordt een winterklus.

Komende week verder varen met de Raspberry Pi als boordpc.
Als dat goed bevalt is er nog een optie. De Rpi als enige computer. Kan altijd nog een tweede aanschaffen als backup.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten