NB24

NB24

zaterdag 20 maart 2021

Grootzeil 6

Het is fris als ik op zaterdagochtend de deur achter me dichttrek voor het eerste zeiltochtje: -1 graden. Het is vroeg. Bij Gicom is er nog niemand, behalve de "machinist", die de boten voor mij al aan het verplaatsen is, zodat de Titaantje naar de kraan kan.

De tewaterlating gaat voorspoedig, Volvo seal ontluchten, afsluiters nakijken, motor starten, zwaardje naar beneden (!) en gaan. Motor stottert een paar keer. Zeker een luchtbelletje. Er is nog steeds niemand. Ook in de sluis niet, die op afstand bediend wordt. En dan ben ik op het Ketelmeer. De zon schijnt. Een kruisrak naar de Ketelbrug. Ik heb op veel kou gerekend, 2 truien onder mijn pak, handschoenen en muts binnen handbereik. Zelfs een bivakmuts aan boord. Maar alleen tijdens een rak in de schaduw van het grootzeil doe ik een muts en handschoenen aan.

Veel stilzitten doe ik niet. Foto's maken van het nieuwe zeil, trimmogelijkheden proberen. Bovendien is de wind vlagerig. De wind zal vandaag ruimen naar het noordwesten en steeds lijkt hij die richting al uit te proberen. Ik moet regelmatig 45 graden afvallen. Of ik ben gewoon niet goed in aan de wind varen, dat kan ook.


Een impressie van mijn nieuwe grootzeil.

Kenmerken: triradiaal gesneden, tourlaminaat, bovenste 2 zeillatten zijn doorgelat, de zeillatten zijn verjongd, losse broek. Ontwerp met behulp van het programma Sailcut CAD.

Eerste indruk: het staat er mooi op, veel vlakker dan het vorige grootzeil. Telltales in het achterlijk is voor mij nieuw.

Het is ook wennen. Het doek is stijver dan dacron, opdoeken na het strijken is lastiger. Het zeil heeft wel de neiging om de vorm aan te nemen zoals het eerder opgedoekt was, maar strijken in de golven aan lager wal bij Urk, valt het niet mee. Ik bind het provisorisch om de giek en doe het straks wel netjes overnieuw.

En qua zeilen? Ga ik ineens een knoop sneller? Of 10 graden hoger aan de wind? Ik heb geen idee. 








ter vergelijking:
het oude zeil













Er zit een vreemde plooi bij de 2e (doorgelatte) zeillat.
Dat snap ik niet helemaal.
Aan het zeil zal het niet liggen, iets met die zeillat?
Daar moet ik nog eens naar kijken. 

Iets geks gebeurt bij aantrekken van de achterstag:
er ontstaan plooien in het zeil. 


Urk is nog in Winter-modus.
De boten die er liggen hebben ofwel een dekzeil of hebben dringend een sopje nodig.
Maar de steiger is brandschoon.
Opgedoekt past de huik er tenauwernood omheen. 
Fietsje tevoorschijn; wind mee gelukkig, want het is inmiddels gaan miezeren. Op de Ketelbrug heb ik de wind even tegen. Koud voorhoofd ("hersenbevriezing"), de fietstochtjes vroeger naar school schieten ineens door mijn herinnering. Binnen het uur ben ik weer bij de Gicom. De eerste dag zit erop.



Het is aardig om te kijken in hoeverre de maten van het ontwerp overeenkomen met het resultaat.
Hiervoor vergelijk ik 2 profielen: de top en het midden, overeenkomende met de trimstrepen.
De top:     ontwerp        resultaat
camber        43%                44%
depth            11%                9,96%
entry            29 graden        22,8 graden
exit               16 graden        12,21 graden
twist

Midden
camber        43%                45%
depth            10%               9,99%                  oude zeil 16%!
entry            27 graden       20,87 graden
exit               15 graden       12,72 graden
twist

In het midden komen plaats en diepte van de bolling vrij goed overeen, in de top is de plaats van de bolling overeenkomstig het ontwerp, het iets in werkelijkheid iets vlakker, maar het scheelt maar 1%.
Wat leer ik hiervan; Sailcut CAD geeft een redelijk voorspelbaar resultaat.






1 opmerking: