De windmeter heeft er de brui aan gegeven en de navtex idem dito.
Beiden kunnen gemist worden, maar ik kan er niet tegen om allerlei
elektronisch spul aan boord te hebben dat het niet doet. Beide apparaten
heb ik eindeloos geconfigureerd met de gebruiksaanwijzing in de hand in
de hoop dat het een instellingsfout is. Dat is het dus niet. De
windmeter houdt vol dat de schijnbare wind altijd van 90 graden invalt,
hoe ik ook vaar. De navtex presteert niet meer dan een onderste regel
met "#########".
Na bestudering van de manuals, bekabeling en
diverse fora is mijn diagnose: een defekte gever van de windmeter (het
windmolentje met de 3 cupjes in de top van de mast) en een defekte
antenne van de navtex.
De windmeter is als complete set in de aanbieding (de set is goedkoper dan alleen een gever!).
Aan
de slag. De nieuwe antenne van de navtex gelijk inpluggen en kijken
wat er gebeurt. Op het scherm waarop je de sterkte van de ontvangen
signalen afleest schieten de pieken vrolijk omhoog. Dat werkt dus. Een
uur later is de antenne netjes geïnstalleerd met de kabel door het
gootje in de hondenkooi.
Nu de windmeter. Dit is de grootste
opgave (en uitgave). In de kajuit onder de mast haal ik de verbinding
los van de kabel die het signaal van de gever doorgeeft aan de
windmeter. De nieuwe aansluiten, blazen ... en ja hoor, de windmeter
werkt weer. Het denkwerk klopt dus. Nu de uitvoering. Mast strijken,
oude gever demonteren, nieuwe kabel aan de oude vastmaken en voorzichtig
door de mast trekken. Mast weer overeind zetten, stagen spannen, fok
aanslaan, giek bevestigen.
Alles werkt. Ik zou nu tevreden naar
huis kunnen gaan. Het is 3 uur, prachtig weer, zonnig, het waait flink.
Heb ik een zeilboot om alleen maar aan te klussen? Ik ga nog even een
uurtje zeilen.
Buiten de haven blijkt dat het echt stevig waait,
20 to 23 knopen, lees ik nu op mijn gerepareerde windmetertje. De
kluiver laat ik lekker opgerold. Ik vaar met grootzeil en fok ruim 6 kn.
Genieten van het zeilen, de snelheid, het mooie weer. Bijna terug
gebeurt het weer; de kluiver vangt wind en klappert hoe langer hoe meer
los. Er is maar een remedie: strijken. Geen lolletje om me met deze wind
en deze golven op het voordek te begeven. Ik doe een poging, maar de
kluiver is inmiddels te ver ontrold en vangt veel te veel wind. Hij
wordt uit mijn handen gerukt. Die trek ik niet zomaar even naar beneden.
Ik ben al bijna bij Urk. Ik besluit de motor te starten, in de wind te
draaien en al het zeil te strijken. De fok is opgerold, ik ben bezig met
het strijken van het grootzeil en dan zie ik ineens de kluiver naast de
boot in het water liggen. De val is gebroken, of kapot geschavield bij
het blok.Ik haal de boel binnenboord. Gelukkig niets in de schroef
gekomen (het kan altijd erger, nietwaar?).
De eerstvolgende klus wordt: mast strijken en een nieuwe kluiverval door de mast trekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten