NB24

NB24

zaterdag 11 mei 2013

Laatste voorbereidingen...

Laatste bezoek aan de Titaantje voor vertrek.
Spullen brengen, wat een troep gelijk. En dit is nog maar van mij alleen!


Nog wat klusjes: boegstagen op juiste lengte brengen, meegebrachte kleding vast opbergen.
Laptop testen: openCPN werkt goed, GPS ook; ik zie mijn bootje keurig in de haven van Urk liggen. AIS ... doet het niet. Wat ik ook probeer ik zie geen AIS zenders in de haven. Zou wel heel toevallig zijn dat er net nu niet 1 boot is die een AIS-signaal uitzendt. Antenne is goed aangesloten, AIS-receiver knippert vrolijk als teken dat hij werkt, verbinding met de laptop is in orde, de poort gecheckt (/dev/ttyUSB1), in de toolbar van openCPN staat hij niet uitgeschakeld. Waar kan het nog meer aan liggen? De boel nog eens opnieuw gestart. Tevergeefs. Misschien de verkeerde Baudrate ingesteld? Thuis maar opzoeken welke Baudrate ik moet instellen.
Motorinspektie:


Op de bodem in de bilge ligt een vleugelmoertje. De inspektie is dus niet voor niets. Het is 1 van de 3 vleugelmoertjes die het deksel van de waterpomp bevestigt. Verder ligt er ook een kleine hoeveelheid diesel in de bilge. Niet veel, toch vervelend. Waar komt dat nou weer vandaan? De behuizing van het fijnfilter is nat! Het fijnfilter zelf zit goed vast, maar de ontluchtingsbout bovenop zit iets te los.

Nog een kleine aanpassing aan de ophanging van de windvaanstuurinrichting. Na de laatste vaart staat hij niet meer precies in het midden. Kennelijk heb ik de bouten niet goed genoeg aangedraaid. Het zijn koolstof buizen en ik durf niet uit alle macht de bouten aan te draaien uit angst de buizen te verpulveren. Ik begin bouten los te draaien om het opnieuw in het midden te positioneren. Het losdraaien van de eerste bout gaat met een akelig geknerp gepaard en even later breekt hij af. Geen nieuwe bout bij de hand. De bouwmarkt in het buitengebied van Urk blijkt al dicht. Dat wordt vandaag dus niks meer.
Als laatste de bevestiging van de vlaggenmast aan de hekstoel beter vastmaken. Deze bevestiging is eigenlijk te ruim voor de omvang van de buis van de hekstoel waar hij op gemonteerd is. Ook al draai je hem flink vast, hij blijft te los zitten. Ik wil hem loshalen om er een breed elastiek onder te doen. De omvang wordt dan groter en dan kan ik hem goed vastzetten. Ik pak de houder van de vlagenmast en voor ik er erg in heb springt hij los en verdwijnt in het water achter de Titaantje.
Ik geloof dat ik maar moet stoppen met klussen...
Ik troost me met de gedachte dat een goed concert vaak wordt voorafgegaan door een abominabele generale reptitie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten