NB24

NB24

vrijdag 28 juli 2017

Vakantie 2017: de monteur

De monteur uitgenodigd, voor het eerst! Dat is maar goed ook, want ik had het nooit zelf kunnen vinden. Er was dus diesellekkage in de bilge en de motor slaat steeds af.
Het blijkt te lekken aan de onderkant van het Separfilter en bij de brandstofkraan. Het verbaast de monteur dat er voor het groffilter een elektrische brandstofpomp is geïnstalleerd. De motor zuigt de brandstof namelijk zelf aan en de afstand tussen de tank en de motor is niet groot. Een pomp is overbodig. Bovendien wordt de brandstof nu met een hoge druk het Separfilter ingepompt. Te hoog, want dat filter kan zo'n hoge druk helemaal niet aan; dan gaat het lekken!

Pomp is er dus tussenuit gehaald. Ik herinner me dat er een argument was waarom die pomp toch nuttig kan zijn, maar de details ben ik vergeten.
De brandstofkraan wordt gedemonteerd. Het blijkt dat de kraan nagenoeg verstopt is. Daarom slaat de motor dus af; er komt niet meer genoeg diesel doorheen. De diameters van de aanvoerende leiding en de pomp komen niet overeen. Verontreiniging, dat in het groffilter hoort te worden opgevangen, blijft hier steken. De vernauwing wordt opgeboord en de kraan wordt weer gemonteerd. De oude pakking van teflontape wordt verwijderd; de oorzaak van de lekkage. Smalend legt de monteur uit dat teflon niet dieselbestendig is. Hij heeft daar speciaal spul voor uit een tube.
Alles wordt weer gemonteerd, even ontluchten en starten maar.
Dat gaat goed, maar als ik de gashandel flink opendraai, horen we, na een aanvankelijke stijging, weer een daling van het toerental. Niet goed. Na een tijdje stopt hij weer.
Nog een keer ontluchten, ongeveer het enige kunstje dat ik kan, helpt niet.
Opnieuw de monteur erbij gehaald: er wordt lucht aangezogen. Klinkt logisch.
Hij beziet het nog eens en merkt op dat hij de dieselleiding er merkwaardig vindt uitzien. Het begint met een stuk koperen leiding, dan een stukje rubber/kunststof leiding, dan weer koper en dat wisselt nog een paar keer af. Elke koppeling, orakelt de monteur, is een potentieel lek die lucht aanzuigt. Hij stelt voor die hele leiding te vervangen door één kunststof leiding. Natuurlijk stem ik in met dat plan, wat moet ik anders.
Het is vakman versus de hobbyist. Overzicht, in 1 minuut een werkhypothese, Er wordt lucht aangezogen, meest voorkomende plek is een slang of een koppeling. Hij zoekt vanaf de tank tot de motor en maakt een plan.




In 5 minuten is hij klaar. Weer ontluchten, starten..... en hij loopt als een naaimachine. Iets luidruchtiger dan, maar zeker zo regelmatig.
Mijn argwaan is nog niet weg, maar na een kwartier draaien op hoog toerental met de schroef in het werk begin ik te geloven dat het probleem is opgelost.
Er waren dus drie, nee vier problemen:
- het Separfilter lekte door een te hoge druk, die opgebouwd werd door een overbodige brandstofpomp.
- de brandstofkraan lekte uit de koppelingen.
- in de brandstofkraan bleef verontreiniging hangen door een vernauwing (stenose), waardoor er onvoldoende diesel doorheen kwam (infarkt).
- de vele onnodige koppelingen in de dieselleiding naar de motor zorgden voor een lek, waardoor lucht kon worden aangezogen.

Ik zuig een paar liter water/diesel op uit de bilge. Voortaan droge voeten?

Ondertussen gaat de vakantie vrolijk verder. Per spoor naar Amsterdam, Thais eten in de Kerkstraat (Na Siam, beslist aan te bevelen). Anna speelt met het Nederlands Strijkersgilde in de Amstelkerk. Fantastisch! Niet weinig trots en vol bewondering, want het is bepaald geen gemakkelijk programma, genieten we van de muziek.


6 opmerkingen:

  1. Hoi Peter, een bekend NB24 dilemma, wel of geen electrische opvoerpomp. Op onze bouwnr 7 zat geen pompje, maar dat heeft Henk vd Neut er tijdens een HISWA service beurt opgezet. Dat gaf problemen, de Yanmar monteur in Bruinisse vond het een onding want het perst tegen de membraan in. Dus er af gehaald en een iets krachtiger brandstofpomp geplaatst. Nu al 10 jaar (bijna) probleemloos, alleen 1 x per seizoen, in april, ontluchten. P.S. Tank zit nu bijna vol met GTL, bevalt goed. Stationair iets hoger toerental.

    P.S. heel veel NBs hebben zo'n elektrische opvoerpomp, kennelijk zonder problemen.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar...heeft De Schone Waardin nu wel of niet een elektrische opvoerpomp. Dat kan ik uit jouw reaktie niet goed opmaken. Is de "iets krachtiger brandstofpomp" een elektrische pomp die nog voor het scheidingsfilter geplaatst is, of is dat de manuele opvoerpomp tussen grof- en fijnfilter?

      Verwijderen
  2. Hallo Peter, beetje mosterd na de maaltijd....maar Albert heeft degelijk een punt daar. Uit Yanmar manual blijkt dat de opvoerhoogte < dan 500 mm moet zijn dus dat bevestigd dat het nodig is om de electrische opvoerpomp te gebruiken....een quick work around zou kunnen zijn om de fuel tank zoveel mogelijk 100% vol te houden dan voldoe e waarschinlik ook aan het > 500 mm Yanmar eis. Ps leuk om je blog te volgen!! Succes, John Brand

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je opmerking. Nu weet ik wat het argument vóór het elektrische pompje is. Ik zal het pompje voorlopig bewaren, nog niet op MP zetten. Mocht het nodig zijn, dan kan ik het er weer tussen zetten, al weet ik niet hoe de voeding moet worden aangesloten, want ik was er niet bij toen de monteur het demonteerde, maar dat zien we later dan wel weer.

      Verwijderen
    2. John ik heb het opgezocht in de manual. Er staat in hoofdstuk 5 Fuel Feed Pump bij de specificaties dat de pomp een suction pressure heeft van -60 mmHg bij 600 rpm (dat lijkt mij een stationair toerental).
      Omgerekend naar mmH20 (dat zal toch niet zoveel verschillen van mm diesel) is dat -816! Dat betekent dat hij diesel kan oppompen uit een tank die ruim 81 cm dieper ligt. Bij een volle tank is het geen 80 cm, maar bij een bijna lege mogelijk wel. Ik ga het eens nameten.

      Verwijderen
  3. Ha Peter. Het verhaal van Marja klopt. De bouwer, Jan Derks, heeft ons destijds hetzelfde verteld. Die vele "onnodige" koppelingen van de brandstofleiding zijn van mijn hand. Tijdens onze reis om Engeland in 2008 was een stukje koperen leiding dusdanig gecorrodeerd dat ik het vervangen heb en aan de oude leiding stukken gekoppeld met stukjes slang. Eigenlijk ws het idee om de hele leiding later te vervangen, maar het functioneerde probleemloos dus ik heb het zo gelaten. Dat er lucht zou worden aangezogen geloof ik niet. Dat zou immer eenvoudig te verhelpen zijn door de slangenklemmen iets aan te draaien. Maar fijn dat alles nu weer werkt!

    BeantwoordenVerwijderen