NB24

NB24

zaterdag 28 april 2018

Verleiding

Kan de verleiding niet langer weerstaan.
Moet nog voorzichtig zijn met de pezen van mijn linker hand. Het is nu 9 weken na de operatieve reconstructie. Vanaf 12 weken zouden de pezen weer volledig belastbaar moeten zijn. Mijn geopereerde linker hand is mijn dominante hand; als ik een val of een schoot aantrek, doe ik dat voornamelijk met links.

Maar er is nu zo'n lekker windje...
Per slot van rekening moet ik ook ervaren of de boot klaar is voor de SSR 2018.

Via het Zeilersforum kan ik een joon overnemen; die moet ook nog ergens een plaatsje krijgen. Een joon staat op de verplichte veiligheidslijst. Ik vind het wat veel worden. Ik moet nou ook weer niet gehinderd worden in het zeilen door alle veiligheidsparafernalia.



De gebruikelijke plaatjes. Op en neer Urk-Enkhuizen.




















Het is druk op het IJsselmeer. De AIS doet het goed. Ik kan het gehele IJssel- en Markermeer overzien. De screenshot links is nog maar en deel van wat er zichtbaar is.
Dat was de afgelopen jaren wel eens anders.

Voor de SSR hoeft niet zo veel te gebeuren.
Kaartmateriaal (papier en elektronisch) is voorhanden. De papierenkaart van de Engelse oostkust moest wel geruild omdat ik een exemplaar van 2015 toegestuurd kreeg, terwijl de meest recente gedrukte kaart van Imray van 2017 dateert.

De elektronica doet het goed. Het is niet te geloven. De boord-pc werkt naar behoren. Afgelopen winter alles ge-update, vanaf nu verbind ik hem niet meer met het internet. Mijn waterdichte telefoon (plaatje links) funktioneert als second screen via VNC. Als backup heb ik een Raspberry Pi . Die is kant en klaar; OpenCPN en OESenc elektronische kaarten. Hij krijgt GPS- en andere NMEA-info via de mux, mocht die ook uitvallen dan plug ik een GPS-muis in.
Kaart materiaal:

  1. boord-pc
  2. papieren kaart
  3. RPi
  4. telefoon met kaart van OpenSeaMaps
  5. hand-GPS

Wat ik nog moet doen:
-de lijn vervangen die de kluiverboom uitzet, de lijn vertoont slijtage plekken
-nieuwe reeflijn voor de kluiver, ook slijtageplekken.



Het gaat lekker. De wind is van 16-20 knopen. Tijdens een bui iets meer. Uit het zuidwesten. Het is naar Enkhuizen halve wind heen en weer terug naar Urk ook halve wind. Het gaat als de brandweer, met vol tuig steeds boven de 5 knopen, ik zie zelfs een keer 7,2 op de log, maar dat moet een calibratiefoutje zijn. Bij Enkhuizen komt er een bui dichterbui. Ik hijs me in mijn pak, rol de kluiver in, de wnd neemt teo, maar het blijft droog.
Op de terugweg gaan reddingsvest, laarzen en zeilbroek weer uit. Mister Vee bewijst goede diensten.
Terug in de haven, alle huiken zijn inmiddels bevestigd, komt de buurman aangevaren vanuit zijn winterstalling. Net op dat moment barst het weer los; regen en zelfs hagel. De echtgenote op de kade kan de boot niet houden. Ik schiet te hulp en ben alsnog kleddernat.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten