NB24

NB24

zaterdag 2 juni 2018

voorbereidingen SSR 2018

Vertrekkersavond bijgewoond, dat inspireert tot verdere voorbereidingen.

Toch 2 nieuwe papieren kaarten aangeschaft: overzeiler (die oude was wel erg oud) en de Y16, detailkaart van het gebied rond de rivier Orwell.

Volgens de uitgebreide verplichte veiligheidslijst moet er een stuwlijst worden gemaakt. Wat is een stuwlijst? Het is een lijst waar je alles (vooral de veiligheidsmiddelen) hebt opgeborgen aan boord, heb ik me laten vertellen.
Nu weet ik wel waar alles ligt, maar een duidelijk systeem zit er niet in.
Dan maar alles herindelen.
Het levert een tas afval op en een overzichtelijke herindeling. Ik zal alleen de lijst wel nodig hebben in het begin.
Boordpc nog eens goed getest, de RPi getest (doet het wonderwel).
Vuurwerk gecheckt, grabbag gevuld. De oude Garmin erin gestopt, is een mooie backup als de stroom er helemaal mee stopt.
Op 2 kwesties ga ik de veiligheidslijst niet volgen:

  1. Rookmelder. Waarom een rookmelder? Als ik kook houd ik het uiteraard zelf in de gaten. Eventuele rook die uit een defekte motor komt heb ik ook wel in de gaten. Rook van een elektrisch systeem dat doorbrandt? Ik vind een gasmelder zinvoller. Gasexplosies gebeuren nog steeds. Gas ruik je niet. Als ik slaap zou er een CO-intoxicatie kunnen plaatsvinden. Hoever ga je met veiligheidsmiddelen. Ik heb de gasmelder aangeschaft.
  2. Joon. Ik wil hem niet. Als er iemand overboord valt ben ik 10 minuten bezig met alle veileigheidmiddelen over boord zetten voordat ik een reddingspoging kan ondernemen. Er is op het hek niet veel plaats meer en ik wil ook niet ales helemaal volbouwen. Bovendien is er een grote kans dat Jikke niet meevaart in verband met school. Aan een joon of een sling of een boei heb ik niets als ik zelf overboord val.
Alvast wat boodschappen aan boord gebracht.
PLB getest.
Hanfmarifoon opgeladen. 
Nieuwe batterijen in de klok en het toetsenbord van de pc.
Vorige week al de tank gevuld, oliepeil van carter en keerkoppeling gecheckt.
Medische koffertje geinventariseerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten