NB24

NB24

zaterdag 30 mei 2015

Marifoon-AIS bereik

Tijdens de SSR merkte ik dat ik een slecht bereik heb met de AIS. Op Marinetreffic ben ik niet te zien. In de haven wordt ik door de buurman wel gezien. Mijn transponder schijnt een bereik te hebben van slechts 1 mijl. De ontvangst is veel beter. Met het bereik van de marifoon, die dezelfde kabel en antenne gebruikt, heb ik niet echt problemen gemerkt. Moest wel vlot overschakelen van laag zendvermogen naar hoog. Op Marinetraffic schijn ik al een jaar niet goed te volgen te zijn.
Ik vermoed dat coaxkabel en antenne het probleem vormen. Misschien corrosie/inwateren bij antenne.

Vandaag de coaxkabel onderdeks vervangen door Aircel 7. Dit is een veel dikkere kabel dan de kabel die er lag. Op het zeilersforum is veel geschreven over dit onderwerp. De aircel 7 kabel krijgt steeds goede beoordelingen, zowel bij metingen van het verlies van signaal,als in de praktijk; het bereik wordt ineens veel groter na vervangen van de kabel.
Degelijke connectoren gebruikt (PL259).
De volgende stap is de mast omlaag en daar ook de kabel vervangen. Dan een nieuwe antenne, ik denk aan een AC-Marine CELmar 0-1.
Ik wil toch elk jaar de mast een keer laten zakken om bovenin alles te inspekteren. Kan ik gelijk een extra lijntje door de mast halen als val voor een nieuw te maken hoes voor de (opgerolde) kluiver.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten