NB24

NB24

zaterdag 2 mei 2015

Voorbereiding.....2

WC-pomp gerepareerd. Met de pomp op de slotstand liep er toch water de pot in. De rubbers waren nog niet zo lang geleden vervangen. Pomp gedemonteerd, onderdelen schoongemaakt, vooral de rubberen afdichtingen. Nu werkt het weer goed. Verder ontdekt dat je de afsluiter voor het spoelwater verder dan een kwartslag kan dichtdraaien, waardoor hij weer een beetje open gaat staan. Op precies een kwart sluit hij goed af.

Navigatielichten gecontroleerd.

AIS, VHF en boord-pc werken nu goed samen.

Schermpje van de boord-pc is opgestuurd naar de fabriek in Gottingen (Dld). Nog verder niets van gehoord. Back-up scherm krijg ik niet aan de praat op mijn boord-pc. Iets met OEM-drivers. Helaas geen plug-and-play. Dat wordt nog ingewikkeld; internet afstruinen naar tips, helpdesk, etc.

En omdat je een zeilboot toch vooral hebt om mee te zeilen vandaag, zonder pc, lekker gezeild. Uiterst vriendelijk zeilweer: windkracht 3-4, zonnig, wel fris. Minder elektronica betekent ook weer minder afleiding en zorgen. Weer eens ouderwets een peiling gedaan.
Mister Vee deed het verrassend goed, zelfs op ruimere koersen. Dat geeft vertrouwen, want die heb ik hard nodig tijdens de SSR.
Vorige week al de gennaker gebruikt. De nieuwe zeilzak, deze winter in elkaar geknutseld, bevalt goed. De zeilzak wordt open gehouden door een starre kunststof ring; daardoor is het doek bij het strijken sneller in de zak te proppen. Nog enkele features: kunststof klemmetje onder de zak, ik maak hem daarmee vast aan de ring van het blok van de grootschoot in de kuip. Zo hoef ik de zak bij het hijsen niet vast te houden en kan ik 2 handen gebruiken om de gennaker snel te hijsen. Als hij leeg is waait ie niet weg.

Op de smartphone de app sailtracker  uitgeprobeerd. Je kan er een polair diagram mee maken onder andere. Dit is het resultaat van een uurtje experimenteren. Moet natuurlijk nog veel aan bijgeschaafd worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten