Small Ships Race 2015
Ik ga solo deelnemen aan de Small Ships Race van IJmuiden naar Lowestoft.
Solo zeilen doe ik meestal, maar een lange tocht overzee en ook 's nachts heb ik niet eerder gedaan.
Ik ben goed voorbereid; de boot is uitermate geschikt voor een dergelijke onderneming, het instrumentarium is optimaal en toegerust op solozeilen, aan de veiligheid heb ik veel aandacht besteed.
Mijn navigatiesysteem is OpenCPN. Als backup kan ik terugvallen op WaypointsGPS. Er is een reserve laptop, een ipad, een telefoon en natuurlijk papieren kaarten.
Ik heb gezorgd voor een goede fysieke conditie.
Ik wil weten of ik het kan, of ik ook nog met een vrolijk humeur aankom, of ik kan slapen. Twijfel over dit projekt is er tot op het laatste moment.
Ik ga solo deelnemen aan de Small Ships Race van IJmuiden naar Lowestoft.
Solo zeilen doe ik meestal, maar een lange tocht overzee en ook 's nachts heb ik niet eerder gedaan.
Ik ben goed voorbereid; de boot is uitermate geschikt voor een dergelijke onderneming, het instrumentarium is optimaal en toegerust op solozeilen, aan de veiligheid heb ik veel aandacht besteed.
Mijn navigatiesysteem is OpenCPN. Als backup kan ik terugvallen op WaypointsGPS. Er is een reserve laptop, een ipad, een telefoon en natuurlijk papieren kaarten.
Ik heb gezorgd voor een goede fysieke conditie.
Ik wil weten of ik het kan, of ik ook nog met een vrolijk humeur aankom, of ik kan slapen. Twijfel over dit projekt is er tot op het laatste moment.
Dinsdag 19 mei
Om 13.00 na het werk snel naar Urk.
Om 15.00 uur onder zeil.Het waait hard
en uit het zuidwesten. Het vordert wel, maar niet snel. Ik kan nu wel
mooi m'n nieuwe 2e rif gebruiken. Windvlagen van 31 knopen (nou ja, eentje dan). Tijdens het eten van een maaltijdsalade waait de sla uit het bakje; ik vind het overal in de kuip terug.
Passage door de Houtribsluizen gaat
vlot.
Ik hoop Amsterdam te halen, maar dat
gaat niet lukken. In het bijna donker zoek ik een plekje in de
vluchthaven van Flevoland. Het is toch wel meer dan de naam doet
vermoeden; er is een complete jachthaven; de Blocq van Kuffeler. Ik ga iets verder voor
anker.
Woensdag 20 mei
Om 07.00 uur verder zeilen naar
Amsterdam. Uiteindelijk arriveer ik in de loop van de middag in
IJmuiden. Weerzien met veel bekende gezichten. Laatste
voorbereidingen vinden plaats. Inspektie van de boten op veiligheid.
Ik probeer nog een nieuwe gasfles te
kopen, want de mijne ging onderweg op. Niet gelukt. Maar mijn reserve
gasfles moet ruim voldoende zijn voor deze reis.
De vooruitzichten zijn goed, rustig
weer, wind eerst uit het noordwesten, dan krimpend naar west en later
naar zuidwest.
Ik haal gribfiles op en maak een
tochtplanning met behulp van de Weather Routing plugin van OpenCPN. Ongeveer 1/3 van
de tocht eerst naar het zuidwesten, dan overstag en de rest over
stuurboord naar het noordwesten.
's Avonds vertelt een meteoroloog dat
het toch vooral westenwind wordt. Ga ik mijn planning veranderen?
Zoveel verschillende en tegenstrijdige informatie uit diverse
bronnen. Ik blijf bij mijn plan.
Donderdag 21 mei
Om 05.30 gooien we los. Geen zenuwen,
te druk met de bezigheden van dat moment. Binnen de pieren zeil
zetten. Om de zuidpier zeilen is nog wel een dingetje omdat er
een groot vrachtschip net op dat moment komt binnenlopen.
Het waait erg matig. Wat dat betreft
een relaxed begin. Maar hoog aan de wind met een langkieler dat gaat
niet samen. Ik maak er het beste van. Zoek naar betere trim,
onderlijkstrekker grootzeil kan losser, schoten ook niet te strak,
zeilen niet te vlak.
Ik ga ten zuiden van de TSS en vervolgens
ook ten zuiden van het windmolenpark-in-aanbouw.
Tot nu toe zie ik de meeste andere
bootjes om me heen.
De meesten gaan nu overstag.
Ik besluit om mij bij het oude plan te
houden.
Ik vaar uren door zuidwest en kom
uiteindelijk bij Hoek van Holland uit. Dan overstag en zuidelijk om de TSS
Maas North. Ik zie 1 bootje voor me die hetzelfde doet, de Perogivi.
Dan kom ik door een ankergebied en
wordt de wind wel erg minimaal.
Ik heb even een dieptepunt. Ik ben al
12 uur aan het varen, het schiet niet op. Kan de Nederlandse kust nog
zien.
Contact met de marifoongroep heb ik
niet meer, de afstand is te groot geworden,
Probleem met mister Vee. Hij is
uitermate onbetrouwbaar. Hoe moet dat vannacht? De hele nacht zelf
sturen?
Ik laat mister Vee toch maar even
sturen om de handen vrij te hebben om eten klaar te maken.
Een blik gehaktballetjes in een soort
jus, opwarmen in een pan, rijst erbij. Het is smerig, lauw bovendien
met brokken koude rijst. Tijdens het opwarmen laat mister Vee de boot
overstag gaan,
Ik lig in een ankerpark vol
vrachtboten; het is een naargeestige aanblik. Nauwelijks wind.
Gadverdamme.
Ik merk dat ik vermoeid
begin te worden. Twijfel. Wat zijn de opties?
Ik ga een dutje doen in het zonnetje in
de kuip met elektrische stuurautomaat aan het roer.
En ineens krijg ik een idee.
Ik vier de schoten, zodat ik geen vaart
meer heb, haal het roertje van mister Vee eruit en monteer het weer
in een iets andere stand.
Het werkt! Nu staat het roertje mooi
recht naar beneden en niet steeds helemaal scheef als hiervoor. En .. hij doet het voortreffelijk!
Inmiddels trekt de wind aan.
De Perogivi zie ik niet meer, ook op
de AIS niet meer.
Ik roep hem op om te horen of hij nog
in de buurt is en om even menselijk contact te hebben.
Hij blijkt een mijl of 10 voor me te
varen. Hij kan mij om zijn AIS ook niet zien.
Om 8 uur begin ik te proberen te
slapen. Mister Vee stuurt nu voorbeeldig. Na 20 minuten gaat de
eierwekker. Ik heb niet geslapen, maar wel ontspannen gelegen. Ook
daar knap je van op.
Even controle van de omgeving en een
blik op de AIS en opnieuw een dutje. Op een gegeven moment lukt het.
Ik durf het nu aan mister Vee over te laten.
Af en toe hoor ik de kluiver klapperen;
dan weet ik zonder op te hoeven staan dat mister Vee de boot iets te
hoog aan de wind heeft gestuurd. Even later stopt het klapperen, de
boot gaat ineens weer hellen en ik voel weer een voorwaartse
versnelling. Mister Vee heeft het weer hersteld.
Na een tijdje herken ik alle geluiden,
bewegingen en hellingen. Zonder op te hoeven staan weet ik of het
goed gaat. Het gaat goed.
Wel een kick om te slapen terwijl de
boot en mister Vee het werk doen. Zo hoort het ook. Ik coördineer wel.
Ik zet de eierwekker 's nachts steeds
op een half uur.
Om 6 uur 's morgens hoor ik de rail van
de keerfok, waar het blok steeds heen en weer schuift. Dat hoort niet.
Ik ga kijken. We zijn overstag gegaan,
er is nagenoeg geen wind.
Ik probeer nog wat met een andere
koers, andere trim. Ineens hoor ik het marifoonrondje weer. We zijn
elkaar kennelijk weer genoeg genaderd.
Iedereen is aan het motoren.
Ook ik doe de motor aan, anders moet ik kruisen tegen de zuidgaande stroming in met feitelijk geen wind..
Het echte werk zit er eigenlijk op nu. Ik heb het gedaan!
Uiterst voldaan en niet moe vaar ik de haven binnen.
Uiterst voldaan en niet moe vaar ik de haven binnen.
In de haven uitpuffen, ik snak naar een
douche.
Na berekening van de aankomsttijd (correcties voor motortijd en SW-handicap) is mijn tijd de 7e van de 29 gestarte schepen.
Na berekening van de aankomsttijd (correcties voor motortijd en SW-handicap) is mijn tijd de 7e van de 29 gestarte schepen.
rood is de heenreis, geel de terugtocht |
Conclusies: ik heb het gedaan, dus ik kan het (met deze milde omstandigheden), ik heb goed kunnen slapen en de stemming was doorgaans goed. Ik heb het geen moment koud gehad. Ik moet me beter voorbereiden op smakelijke makkelijke maaltijden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten