NB24

NB24

zaterdag 16 april 2016

AIS/marifoon 3

Met de mast weer overeind leek het enige wat me te doen stond het onderdeks verbinden van de kabeltjes die uit de mast komen. Dan zou ik de AIS aanzetten en een SWR- meting doen en intens genieten  van een glorieus moment.
Maar niets was minder waar. Nog steeds rode lampjes en een foute SWR-meting. Benedendeks nog eens alle connectoren geopend en geinspekteerd.
Geen effekt
Om woest verdrietig van te worden.
Als de connectoren goed zijn, de kabel nieuw en de antenne nieuw, wat is dan de oorzaak?
Moet ik nu aan onwaarschijnlijke oorzaken gaan denken? En kabelbreuk of een kapotte nieuwe antenne?

Een TDR-meting (time domain reflection meting) doen? Ik heb wat gebeld met bedrijven in Urk, maar zo'n TDR-meting zit er niet in.
Een nieuw plan: nieuwe antenne kopen en aansluiten, zo duur is dat niet, kabel doormeten (aan de ene kant mantel en kern provisorisch verbinden,aan het andere einde de weerstand tussen kern en mantel meten. Als er geen breuk in de kabel zit, dan moet de weerstand nagenoeg nul zijn.
Ik weet nog net of ik de mast in ga klimmen of dat ik een hoogwerkertje kan vinden in Urk, die me omhoog kan brengen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten