NB24

NB24

vrijdag 29 april 2016

AIS/marifoon 4 en slot

Eindelijk, eindelijk, eindelijk.
Het is opgelost.
Ben nu een jaar aan het tobben met het zendbereik. De nieuwe antenne, die ik vorig jaar had geplaatst, bleek de boosdoener. Wie denkt daar nou aan.
Vandaag in een bakje aan de kraan omhoog -ik had geen zin meer om weer de mast te strijken- nieuwe antenne gemonteerd en direkt vlogen de rode lamjes op groen.



Het was een regenachtige en winderige dag, die vrijdag dat ik dat klusje wilde doen. Niet echt een dag die je hiervoor zou uitkiezen.
Toen het droog was, volgens buienradar zou het verder droog blijven, voer ik naar de hoek in de haven waar de kraan staat.
De man van de kraan keek bedenkelijk naar boven, maar bereidde de hemelvaart voor.
Ik stapte in het bakje met gereedschapskist, zelfvulcaniserende tape en de antenne. Het zwiepte door de wind wel nogal heen en weer. Toch kon ik goed bij de antenne komen, ik stabiliseerde het bakje door met een hand de masttop vast te houden.
Het demonteren ging vlot, het monteren van de nieuwe antenne ook. Het meeste werk was nog het omwinden met de zelfvulvaniserende tape, iets wat zorgvuldig moest gebeuren om corrosie geen kans te geven.
Ik was halverwege toen het toch weer begon te regenen en niet zo'n klein beetje!
Het kletterde op me neer, ik was in no time doorweekt. Er kwam zelfs nog een bliksem en een donderklap. 
Toen ik klaar was gebaarde ik dat hij me weer kon laten zakken. Na de landing vroeg ik nog of dat eigelijk niet link was geweest, dat onweer en ik daarboven.
De man antwoordde laconiek dat hij het ook niet wist, maar dat hij voor geen prijs in dat bakje ging...


Historie:
Het probleem ontdekte ik tijdens de SSR 2015. Ik bleek al na 1 mijl niet meer zichtbaar voor andere boten. Ik merkte, toen ik te dicht in de buurt van een olieplatform kwam en werd aangeroepen door een guard vessel, ik hem wel kon ontvangen, maar hij mij niet. De ontvangst was best goed, maar het zendbereik dus niet.
In juni 2015 nieuwe antenne geplaatst en een nieuwe marifoonkabel.
Er was geen verbetering. 
De connector op de AIS bleekkortsluiting te geven. Na herstelwerkzaamheden was de ontvangst duidelijk verbeterd, het zendbereik niet.
In augustus de AIS laten repareren: de interne splitter was kapot. 
Daarna gaf de AIS in het diagnosescherm aan dat er een gestoorde SWR was. 
Afgelopen weken alle connectoren nagekeken op verkeerde montage, zelfs de mast gestreken om ook de connector tussen de kabel en de antenne te controleren. 
Geen verbetering.
Nu dan een nieuwe antenne, precies dezelfde als de vorige overigens.


Ik zie nu zelfs een boot (of iets wat AIS uitzendt) in Amsterdam


Geen opmerkingen:

Een reactie posten