NB24

NB24

vrijdag 8 april 2016

AIS/marifoon....opnieuw

Dacht ik dit onderwerp afgesloten te hebben...nee hoor.
De ontvangst van de AIS is welisaar prima, maar het zenden is beroerd. Vanuit Urk de Meldpost IJsselmeer aanroepend krijg ik te horen dat de ontvangst slecht is. Dat moet beter.
Nog maar eens de connectoren nalopen van de antennekabel. Drie connectoren heb ik vorig jaar al gecontroleerd. Maar die ene in de masttop nog niet. Zou die de boosdoener zijn?
SWR meting gedaan: 2,6. Dat is niet best.
Met de multimeter gezocht naar korstsluiting tussen de kern en de mantel van de coaxkabel. De kabel tussen
  • marifoon en AIS: 1 (betekent oneindige weerstand, dus geen kortsluiting).
  • AIS en connector onder de mast: 1
  • connector onder de mast en antenne: 1

Het zou dus allemaal goed moeten zijn.

Maar ik weet al dat het niet goed is; eerst zien, dan geloven.
Mast strijken, voor het eerst gebruik maken van de nieuwe bok. Als de mast bijna gestreken is hoor ik een knap. Er is iets mis gegaan. De bodemplaat van de mast is losgeschoten van de mast. 4 Popnagels zijn geknapt. Gadver.


Waarschijnlijk heeft een van de vallen, die tussen mast en bodemplaat uitkomen strak gestaan. De resten van de popnagels uitgeboord. Ik denk dat ik het zelf kan herstellen.

Dan maar naar de antenneconnector kijken. Ik maak de connector open, en .... ik zie dat enkele draadjes van de kern zijn omgeknakt en contact maken met de mantel!
Zie daar het probleem. Dat ga ik oplossen. Ik knip een klein stukje van de kabel af en begin de connector opnieuw te verbinden. Daarbij valt een onderdeeltje in de plomp. Tja.
Geen reserve connector.
Volgende keer afmaken.
Pech vandaag, maar ook wel weer tevreden dat de oorzaak van de problemen met de marifoon/AIS opgespoord is.
Dit gaat allemaal weer goedkomen.
En die nieuwe bok: super.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten