NB24

NB24

zaterdag 18 mei 2019

Koningin van de Nacht 16

De buiskap is grotendeels af, maar de zijkanten, de curtains, moeten nog opgemeten en gemaakt. Van patroonpapier een mal gemaakt.
De kap is redelijk, niet superstrak, maar wel stukken beter dan de oude. Via de zijkanten moet je de kap kunnen opspannen.
Eerst afmaken, spannen en dan foto's van het geheel.



De bilge is ....droog!
Steeds meer ondersteuning voor het idee dat de bilgepomp in de kuip ervoor zorgt dat regenwater in de kuip, of water dat via de loosgaten de kuip inkomt, via de pomp de bilge vult.












Dochterlief moet natuurlijk wel de telefoon kunnen opladen.
Een dubbel USB-stopcontact  (5A) staat daarvoor garant.

Nieuwe mal voor het kajuitdeurtje gemaakt. Van karton. Opmeten ging de vorige keer al mis. Daar heb ik trouwens een reputatie in hoog te houden.


Nog eens kritisch naar de achterstag gekeken. Heeft het vergroten van de spanning op de achterstag mastkromming tot gevolg? Het antwoord is: nee. Het regelbaar maken van de achterstag heeft bij dit topgetuigde bootje dus geen enkele zin. Dat kan dus geschrapt van het todo lijstje.
Voorstag, achterstag en zijwanten (met rechte zaling) zitten vast aan de top van de mast. De onderwanten grijpen aan op een lagerpunt van de mast, iets boven het midden. Het bestaat uit 2 stagen, eentje loopt van de mast naar een putting die iets voor de mast op het zijdek staat, de ander staat iets achter de mast.
Recht omhoog kijkend langs de mast laat zien dat hij kaarsrecht is. Bij een fractioneel getuigde boot, waarbij de voorstag bijvoorbeeld op 7/8 van de mast vastzit, doet vergroting van de spanning van de achterstag de masttop buigen naar achteren. Daarmee heb je een mooie trimmogelijkheid, die het grootzeil vlakker maakt, iets meer open zet en de spanning op de voorstag vergroot.
Bij de Koningin gaat dat dus niet lukken. Theoretisch kon het al niet; nu met ons tweeen de proef op de som genomen; hangende aan de achterstag gebeurt er niets met de kromming van de mast.
Een kromming zou wellicht te realiseren zijn door voorstag iets losser te zetten, achterstag vaster, voorste onderwant strakker en achterste onderwant losser.
Maar dat doe je niet tijdens het zeilen.

Op 05-11-2017 postte ik de volgende todo-lijst:
-naad dek-romp opnieuw kitten
-schakelpaneel maken voor marifoon, accumonitor, 12V stopcontacten, schakelpaneel in engere zin
-volledig 12 V boordnet aanleggen met nieuwe accu, accumonitor en acculader
-walstroom aanleggen
-zonnepaneel installeren en aansluiten
-marifoon installeren
-bekabeling in de mast volledig vernieuwen
-tricolor op de de mast
-grootzeil ontwerpen en maken
-motorsteun voor de BBM nieuw maken (en hoger)
-onderhoud verrichten aan de BBM
-onderlijkstrekker maken op de giek
-een reefsysteem bedenken en aanleggen voor 2 riffen
-achterstag regelbaar maken

Alle items zijn uitgevoerd, behalve de laatste, maar daar zie ik bewust van af. Ik heb er veel van geleerd en veel plezier aan beleefd.
Er is meer:
- er is een elektrische stuurautomaat
- er is een nieuwe huik
- er is een usb-stopcontact voor het opladen van telefoons/tablets
- een nieuwe buiskap is bijna klaar
- een nieuw kajuitluik is bijna klaar
- er is een navigatiesysteem voor de Koningin: een Raspberry Pi met OpenPlotter en OpenCPN oeSENC-kaarten
-de Koningin heeft een fraaie spinnaker (en spinnakerboom)
- de diepetemeter dia al aan boord was is nu werkzaam




Vervolgens nog even zeilen, al is er nauwelijks wind. Maar wel zon.
Leuke middag en op de terugweg weer eens de spinnaker in volle glorie gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten