NB24

NB24

maandag 6 mei 2019

uitwaaien

Na de nachtdienst wil ik er uit; de wind door mijn haren voelen.
Wind is er genoeg vandaag; 5 Bft met vlagen van 6.
Het is fris, maar ook veel opklaringen. Veel zeilboten zie ik niet.
Onderweg gereefd, zonder de motor te starten. Gewoon op het fokje doorvaren, kraanlijn aan, grootschoot los en dan reven. Voor mij was deze methode de eerste keer, maar het gaat vanaf nu de standaardprocedure worden.
Voorheen startte ik de motor en ging in de wind waren. Extra handelingen, bovendien klapperen de zeilen onnodig veel.

Het is af en toe best onstuimig. Ik twijfel of ik het tweede rif zal instellen. Eraan denken betekent dat het al nodig is.
Maar ik stel het uit, heb er gewoon geen zin in.
De kajuit verandert van redelijk geordend tot een puinzooi.




Terug in de haven met een kop koffie, daar was het me onderweg te onrustig voor, eens naar de app van de MPPT-lader van het het zonnepaneel gekeken.
De absorbtie-laadspanning van de accu is 14,4V.
Dat is ook de standaardinstelling van de MPPT-regelaar. Deze waarde is instelbaar, net als de float-laadspanning.
Toch eens nagaan of dat voor een AGM-accu niet te hoog is.





3 opmerkingen:

  1. De weergeschiedenis:

    http://weergegevens.nl/averages_10m.aspx?jaar=2019&maand=5&dag=6&station=6267

    (Ik heb ook altijd de neiging een beetje te overschatten, dan is dat soort objectieve data wel handig...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige website!
    Mijn stukje gaat over zondag 5 mei. Ik heb dat stukje een dag later gepost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, dan klopt het wel aardig.
    Ben zelf zaterdagochtend bij Stavoren naar buiten geweest, Bft 6-7. Dat vonden wij beiden net te veel van het goede om naar Harlingen te hakken.
    Maar inderdaad erg handig om een te kijken of je eigen schatting een beetje klopt.

    BeantwoordenVerwijderen