NB24

NB24

vrijdag 31 mei 2019

Laders

Toch maar een nieuwe acculader geinstalleerd. De oude was toch eigenlijk niet geschikt voor mijn nieuwe AGM-accu.
Bovendien heb ik nu  thuis een lader om de reserve start-loodzuuraccu opgeladen te houden.

















En dan ook maar een usb-stopcontact, dubbel, 5 A geinstalleerd. Dat gaat veel gemak opleveren.
En nu moet het afgelopen zijn met nieuwe applicaties op het schakelpaneel. Er is ook geen ruimte meer.













Daarna lekker gezeild, al kosten die klusjes toch altijd meer tijd dan ik verwacht.
Het is super-zeilweer. Zonnig, warm, maar niet bloedheet, goede wind. Volgens kanaal 1 is het windkracht 3-4, maar ik houd het op 4-5.
En dat geven ze zelf uiteindelijk ook toe; windkracht 3-4 Bft, maar de aktuele windkracht bij Lelystad en de Rotterdamse hoek is windkracht 5!
Het doet er ook niet toe.
Wel veel hindernissen. Veel zeilboten, dat is leuk en ik misgun niemand zijn zeilplezier. Heel veel vlaggetjes van netten van vissers. Je ziet ze pas als je al dichtbij bent. Eentje kon ik ternauwernood ontwijken. Tussen Urk en Enkhuizen ook nog een groot werkgebied. Het was alsof ik me op Beulakerwijde bevind.
Maar evengoed volop genoten.
Over een paar weken is het al zomervakantie. De planning loopt dit jaar niet goed. De Small Ships Race valt verkeerd ivm mijn werk. Bijeenkomsten en tochtjes met andere North Beaches willen ook al niet lukken. Om me toch te verheugen op een zeilevenement heb ik me weer ingeschreven voor de 200 mijls solo. Het doel is verder komen dan 120 mijl (het resultaat van vorig jaar). Nee, het doel is opnieuw met veel plezier een aantal zeildagen hebben, een extreme ervaring, want het is niet 4 dagen een paar uur zeilen.

Dat brengt me op mijn dromen. Een North Beach is helemaal geen wedstrijdboot. Het is een langzame kleine toerboot, maar met een paar typische eigenschappen. Hij is Noordzee-waardig, maar je kan er ook mee op ondiep vaarwater. Hij voelt veel stabieler dan jachtjes van vergelijkbare grootte. Om optimaal gebruik te maken van die eigenschappen zou je langere toertochten moeten maken. Zonder haast. En dat is mijn probleem. Ik heb nooit tijd. Een week, hooguit anderhalve week een keer per jaar. Ik gebruik de Titaantje meer als een open bootje, met tochtjes van 4-5 uur. Het stemt tot nadenken...

1 opmerking:

  1. Kom naar Lauwersoog, daar is een NB in zijn element! Scharrelen en droogvallen op het Wad...

    BeantwoordenVerwijderen