NB24

NB24

zaterdag 27 mei 2017

Voorbereiding SSR 2017


Het is bijna weer zover.
Nog een paar dagen en dan gaan we weer.
Op Hemelvaartdag heb ik de Titaantje alvast overgevaren naar Amsterdam. Daar blijft hij dan liggen tot woensdag. Maandag en dinsdag werken, woensdag met de trein naar Amsterdam en daar stapt Jikke ook op .

De laatste klusjes:
-antenne navtex vervangen. Dit is de derde antenne inmiddels. Iets in de constructie van de antenne is niet goed. Ik heb nu vulcaniserende tape gebruikt om de naden zo goed mogelijk te dichten. Ik houd het erop dat vocht in de antenne, waar nog wel wat elektronica in zit, de boosdoener is.

Wat heb ik toch met antennes. Of... wat hebben antennes toch tegen mij?
-





-motorolie en olie van de keerkoppeling gepeild.
-vuurwerk gecheckt. Moet nog 1 handstakellicht aanschaffen.
-bij het schoonmaken van de boot zie ik dat het reddingsvlot gekeurd had moeten worden in april 2017. Ik dacht dat het pas volgend jaar hoefde. Daar moet ik een betere administratie van gaan bijhouden. Iets voor het boordboek. Maar 1 maand na de datum betekent nou ook weer niet dat het ineens niet meer werkt.
-als het donker wordt kan ik de navigatieverlichting controleren. Het stoomlicht werkt niet. Ik heb reservelampjes. Dat wordt dan woensdag in IJmuiden. Hoop dat ik dan een bootstoeltje van iemand kan lenen en hulp van iemand die mij de mast in kan lieren.
-personal locator beacon getest.
-routerings plugin van OpenCPN (Weather Routing plugin) getest. Het idee is dat je gribfiles invoert, een vertrekpunt, een bestemming en een tijdstip van vertrek en dat de plugin dan de ideale route uitrekent. Het houdt dan rekening met veranderende windrichtingen. Maar het blijkt niet te werken. Dat ga ik dus op een andere manier doen, handmatig. Als je gribfiles hebt ingevoerd kan je per uur vooruit scrollen en dan zie je hoe de wind verandert. Dat is een mooie feature van OpenCPN. Als je inschat hoe lang je erover gaat doen, dat weet je per uur hoe de windrichting zal zijn en daar kan je een koers op uitzetten. Klinkt misschien ingewikkeld, maar lijkt mij heel goed te doen. En eigenlijk ook leuker dan het een app te laten berekenen.
-handleidingen van OpenCPN doorgelezen betreffende de instelling van AIS. Hij moet een alarm geven bij een Closest Point  of Approach van bijvoorbeeld 2 mijl. Ik heb de oude kennis opgefrist. Ook de handleiding van de marifoon over een aantal zaken weer even doorgespit.

Verder was het een heerlijk ontspannen dagje zeilen. Erg warm, erg druk op het water, weinig wind. Uren gegennakerd.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten