NB24

NB24

vrijdag 26 juni 2015

Bereik marifoon en AIS

 Vandaag verder geanalyseerd. Waarom heb ik zo'n slecht bereik van marifoon en AIS.
Bij het testen met de multimeter of er kortsluiting is tussen kern en mantel van de coaxkabel was het direkt prijs. De connector die op de AIS is aangesloten is de boosdoener.
Ik maak de aansluiting opnieuw, test weer met de multimeter en nu is het goed.
Dan de proef op de som:

AIS -bereik voor vervanging coax-kabel en antenne

bereik na vervanging kabel en antennne en correctie van de connector

Het bereik is beduidend beter geworden. Schepen in Enkhuizen,Lelystad en in het Ketelmeer zijn nu zichtbaar. Dat is een mijl of 12. Vanuit Urk kan ik de Meldpost IJsselmeer (Lelystad, op 10 mijl afstand) oproepen met de marifoon op laag vermogen. Weliswaar krijg ik het commentaar dat ik nogal zacht doorkom, maar vorige week werd ik niet eens ontvangen.
Ik ga er maar vanuit dat het probleem  is opgelost.

1 opmerking:

  1. Peter,
    Ik had hetzelfde probleem. Antenne voet was ingewaterd en gecorrodeerd. Nieuwe antenne en een nieuwe kabel (H155 low loss) hebben het probleem opgelost

    BeantwoordenVerwijderen