NB24

NB24

maandag 17 augustus 2015

AIS....vervolg 1

Tijdens de zomervakantie op het IJsselmeer blijft het bereik (de ontvangst) van de AIS steeds 6 tot 8 mijl. Niet veel, maar eigenlijk vind ik dat nog niet zo erg. Wat heb ik er aan om te weten dat er 30 mijl verder een boot vaart?!
Maar het bereik van de zender (hooguit enkele mijlen) vind ik volstrekt onvoldoende. Het gaat nou juist om de veiligheid.
Een SWR-meting levert 1.5 op; dat is niet gek. Aan de kabel en de antenne zal het dus niet lukken.
Ik mag van Kniest een externe GPS-antenne lenen.  Ik sluit hem aan op de AIS-transponder gedurende een paar dagen tijdens onze vakantie. Een slecht ontvangen GPS-signaal (door polyester lagen heen) zou het zendvermogen nadelig kunnen beïnvloeden. Maar het bereik wordt er niet anders van, jammer genoeg.

Ik heb nu, denk ik, alle oorzaken buiten het apparaat zelf geëlimineerd. Het moet dus aan de de transponder zelf liggen. Bijvoorbeeld een defekte splitter.
Ik demonteer het apparaat en lever het bij Kniest in. Het zal worden opgestuurd naar de importeur voor reparatie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten