NB24

NB24

zaterdag 7 mei 2016

Laatste check voor de SSR 2016

Na alle ergernissen en inspanningen van de laatste weken nu een laatste check.
De antenne heeft er echt zin in; nog nooit had ik zo'n goede AIS ontvangst:

Bereik tot Makkum en zelfs IJmuiden!
En verder gewoon een dagje lekker gezeild, stralend weer, alles werkt, mister Vee gecheckt. De dieptemeter ook eens gechekt.
Het geluid van de pc gecheckt. Mijn vorige monitor was via hdmi verbonden aan de boord-pc, dus noodsignalen van bijvoorbeeld de AIS werden via de speaker van de monitor doorgegeven.
De huidige monitor heeft een VGA-verbinding: geen geluid dus. Een poging om de pc met de extra marifoonspeaker te verbinden misklukte. Het signaal van de computer heeft een versterker nodig, niet alleen een speaker.
Vandaag heb ik de pc verbonden met een speakertje die ik ook wel gebruik voor mijn smartphone. En dat werkt goed. Ik lag in de haven van Urk en had in OpenCPN het AIS alarm gezet op CPA van 2 mijl. Ik wist niet hoe gauw ik dat weer uit moest zetten! Wat een lawaai.
Boodschappen aan boord gebracht. 
Over 3 dagen vertrek in 's middags (ik moet de ochtend nog werken) richting Amsterdam-IJmuiden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten