NB24

NB24

zondag 17 december 2017

Albin Viggen 2

Klein motoronderhoud:

Het is een Mercury 4 stroke 5 pk buitenboordmotortje. 
Onderhoud aan een benzinemotor is nieuw voor mij, afgezien dan van mijn brommertje 45 jaar geleden.

In de service manual van Mercury gelezen wat ik van plan ben te doen. 
Ik heb de nodige spullen aangeschaft:
-motorolie
-versnellings bak olie (gear lube oil)
-bougie
-bougiesleutel
-pompje om de olie voor de versnellingsbak in het reservoir te pompen.
-vet (grease XT80Z)
-pistool om dit vet in de vetnippels van de bracket te persen
-brandstoffilter
-impeller

Motorkap los gehaald. Het begint met het herkennen van diverse onderdelen, de brandstofslang met het filtertje, de carburateur, de kabels van de gashandle, mooi om te zien hoe die de toevoer van brandstof in de carburateur regelen.
Ik begin met het smeren van draaipunten, zoals aangegeven in de handleiding.  Dan de tube vet op het pistool monteren, de slang volspuiten tot er vet uit het uiteinde komt, op de nippels plaatsen en vet inspuiten. Hoeveel keer? Geen idee. Ik doe het 3x. Teveel vet zal er wel uitkomen, waar nu ook oud vet zat.
Brandstoffiltertje vervangen.
Dan de motor even laten draaien in de tuin om de motorolie warm te laten worden, zodat die er makkelijker uitloopt. 
Terug in de schuur olie af laten lopen. Het valt nog niet mee om de olie netjes op te vangen. Maar met een opengeknipte petfles mors ik maar een paar druppels.
Olie weer bijgevuld.
Dan de versnellingbak olie. De kleur van de oude olie ziet er vreemd uit. Is dit nou "melkachtig"? Dan zit er dus water in en moet de staart open. 
Maar als ik de nieuwe olie zie, dan heeft die hetzelfde groenige aspekt. Vullen met nieuwe olie via de (onderste) vulopening, totdat de olie er bij de ontluchtingsopening weer uitkomt.
Ik vind het wel weer mooi zo voor de eerste keer. Om bij de impeller te kunnen moet de staart gedemonteerd worden. Dat laat ik voor volgend jaar. 
Motor weer even laten draaien, nog wat olie bijvullen en klaar.
Weer wat geleerd, volgend jaar een stapje verder.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten