NB24

NB24

zaterdag 27 januari 2018

Albin Viggen 7

De tricolor en de windex hebben een plaats gevonden op de masttop. Bovenop een plateau van 3 mm dik RVS gemonteerd, waardoor er ruimte komt voor de tricolor en de windex. De kabel ligt er al, nu alleen nog aansluiten.















De kiel had onderhoud nodig. De oude AF er afgeschraapt. Dat levert toch een verontrustende aanblik op.
Aan de achterkant van de kiel zit iets dat akelig veel op een barst lijkt, die doorloopt tot op zeker 1/3 van de kiel.


De bovenste kaarsrechte lijn (gele pijl) is de naad tussen romp en kiel. Met kloppen hoor je duidelijk het verschil tussen polyester en staal. Daaronder zit de barst (rood).
Hoe kan dat? Hoe kan er in de achterkant van een stalen kiel een barst komen. Geen idee wat ik hiermee moet. Alleen dat ik het niet moet negeren. Zou het gelast kunnen worden? Kan de kiel daarbij onder de boot blijven? Wie kan ik vragen om hiernaar te kijken?







3 opmerkingen:

  1. Hallo Peter, vervelend van die scheur in de kiel....maar je hebt inderdaad gelijk om dit serieus te nemen,je wilt je kiel/ballast niet ineens kwijtraken bij 5/6 bft op open water. Nu even mijn mening vanuit mijn persoonlijke ervaring/skill-set....
    -Er komen zeer grote krachten op de kiel van elke boot maar die zijn goed te berekenen en kiel is daarop ontworpen. Als je nu een vrij grote scheur hebt ben je, afhankelijk van hoe lang de scheur is tov lengte van de kiel, een fiks % van je sterkte in je kiel kwijt (scheur loopt waarschijnlijk verder door dan wat je met blote oog kan zien). Wat ook niet helpt is dat de kans op vermoeiings breuk (Wohler kromme) dramatisch toeneemt.
    -Lassen kan altijd maar je moet goed opletten dat niet verkeerde electroden worden gebruikt en dat op afkoelings trajecten wordt gelet, materiaal van kiel moet zo nauw mogelijk bekend/analysed zijn. Een foute las kan dan weer een nieuw 'root cause' van een scheur worden.
    -Er zijn diverse 'jacht-keurexperts' die hun diensten aanbieden...buiten een potentieel gebrek constateren adviseren ze ook hoe het mogelijk vakkundig op te lossen en met hun grote netwerk hebben ze goed zicht op wie kundig genoeg is een bepaalde reparatie uit te voeren. Op zich zijn deze experts niet erg duur, meestal combineren ze wat bezoekjes in een dagtripje en in de winter zitten ze toch vaak thuis. Je zou kunnen beginnen ze te e-mailen en zien hoe ze reageren... Ik had (overbodige) aankoopkeuring van Kuum bij Koos Blonk laten uitvoeren.

    Succes,
    John (Kuum)



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo John,
    Leuk dat je meedenkt. Inmiddels ben ik er achter dat het toch niet een scheur is maar de naad tussen romp en kiel. De kielbouten zitten helemaal ingelamineerd nog onder de bilge. De kielbouten zijn in de bilge niet te zien. Dat is dus een massief blok polyester. De bovenste rand hiervan vormt de bovenste naad. Je hebt dus de romp, dan een massief blok polyester en dan de kiel. Ik ga dat nog even checken met een magneet. Dat de naad tussen polyester en kiel te zien is, is gemakkelijker op te lossen. Met een enigszins flexibel blijvende kit of epoxy is dit weer goed dicht te krijgen en op te vullen.
    Iemand van het zeilersforum, die ook een Albin Viggen had heeft hetzelfde euvel gehad. Was wel een pak van mijn hart kan ik je zeggen.
    Groeten,

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peter, ik zag dat je paar jaar geleden mangat had geopend, tank geïnspecteerd en mangat weer dichtgemaakt. Ik ben van plan om dezelfde oefening te gaan doen en voor ik eraan begin wil ik vast een pakking voorhanden hebben. Ik zag dat je zelf een rubber pakking gemaakt had...ik neem aan dat deze nog steeds voldoet? En weet je nog details van pakkingmateriaal en dikte gebruikt?

    Thx, John (Kuum)

    BeantwoordenVerwijderen