NB24

NB24

zaterdag 17 februari 2018

Albin Viggen 9

Vandaag de accu geinstalleerd.
De bedoeling was egenlijk een 72Ah service accu. Maar deze was niet beschikbaar bij een grote watersportwinkel te Almere. Wel een startaccu, maar die blijkt slechts tot 80% ontladen te mogen worden.
Dat was geen optie. Gekozen voor een 105 Ah exemplaar.
Vindt Jikke vast niet erg.
Om de accu opgeladen te houden gelijk een 50 W zonnepaneel geinstalleerd, richtbaar, net zoals op de Titaantje. Thuis al het nodige voorbereid.


De jachthaven vraagt van vaste ligplaatshouders geld voor elke Ampere. Dochterlief heeft dan wel een boot, maar verder toch niet veel te makken. Het paneel is dan, naast andere voordelen een mooie oplossing.
Het is met een waterdichte connector los te koppelen.

Na aansluiten is aan de spanning te zien dat het werkt.
















De kiel gekit. Ik was er huiverig voor. Hoe krijg je met kit een strakke opvulling. Maar het viel mee. Onderweg had ik gezorgd dat de kit op kamertemperatuur bleef om het niet te stijf te laten worden door de kou. Met de kou viel het trouwens enorm mee. Was het nog 0 graden toen ik Enschede verliet, op het moment van kitten was het in Monnikendam 10 graden! En lekker zonnig.
De kit liet zich vrij gemakkelijk aanbrengen en met een breed plamuurmes werd het ook nog redelijk strak. Het zou na 10 minuten al overschilderbaar zijn, maar kennelijk niet bij 10 graden (in de schaduw onder de boot zal het wel kouder zijn geweest), want het plakte nog flink. Dat moet dan maar de volgende keer.


Op de foto's is niet veel verschil te zien met de vorige foto's, toen de epoxyprimer (ook wit) werd aangebracht.


Een tussenbalans:
-naad dek-romp opnieuw kitten

-schakelpaneel maken voor marifoon, accumonitor, 12V stopcontacten, schakelpaneel in engere zin

-volledig 12 V boordnet aanleggen met nieuwe accu, accumonitor en acculader

-walstroom aanleggen

-zonnepaneel installeren en aansluiten

-marifoon installeren

-bekabeling in de mast volledig vernieuwen

-tricolor op de de mast
-grootzeil ontwerpen en maken
-motorsteun voor de BBM nieuw maken (en hoger)

-onderhoud verrichten aan de BBM
-onderlijkstrekker maken op de giek
-een reefsysteem bedenken en aanleggen voor 2 riffen
-achterstag regelbaar maken

Het boordnet is nog niet af. De verbindingen tussen schakelpaneel en verbruikers moet nog worden aangelegd.
Het grootzeilontwerp is allang klaar, maar de zeilmaker, die het moet becommentarieren, plotten en snijden, heeft nog geen tijd gehad.
De laatste 3 punten zijn ontworpen, maar nog niet gerealiseerd. Wel zijn de reefhaken aan het lummelbeslag gelast. 
\
De marifoon kan gemakkelijk aangesloten worden. Het is een DSC-marifoon. Thuis in een proefopstelling geprobeerd om met een gps-muis de marifoon te voorzien van  NMEA-positiegegevens. Dat is niet gelukt. De voeding voor de gps-muis van 12V naar 5V converteren was geen probleem. Maar de data? De groene ader is NMEA+, de witte NMEA-. Maar deze koppelen aan resp. de rode en de blauwe data-draadjes van de marifoon werkt niet. NMEA- koppelen aan gnd werkt ook niet. Dat wordt nog even puzzelen. Mocht ik het niet werkzaam krijgen, dan is er nog geen man overboord. Dan heeft de marifoon maar geen positie.


Toegevoegde punten:
-lekkage verhelpen. 
Dat wordt nog een klusje. Ik weet nog niet waar de lekkage vandaan komt. 
-boordcomputertje; een Rpi,in eerste instantie headless. Met gps-muis, OpenCPN, eventueel later SDR-dongle  voor AIS.


2 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,
    Had je GPS wel een fix?
    Mocht het niet lukken, neem het even een keer mee naar gicom, wil ik wel helpen om even met een oscilloscoop de signaalniveaux te bekijken. Zie je vaak heel snel wat er mis is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat houd ik in gedachten, Hans. Ja, er was een fix. Aangesloten op de pc is dat met xgps goed te zien. Ik neem nog contact met je op.

    BeantwoordenVerwijderen