NB24

NB24

woensdag 12 december 2018

Koningin van de Nacht -5

De Koningin blijft deze winter in het water liggen. Dat vraagt om een andere aanpak van het winterklaar maken. De bbm gaat mee naar huis voor onderhoud. Na bestudering van de opties besloten om de afsluiters, die je immers niet half open kan zetten zoals ik zou doen als de boot op de wal staat, vol te gieten met zonnebloem olie. 
Bijvoorbeeld de afvoer van de gootsteen. Je giet zonnebloem in het putje van de gootsteen met gesloten afsluiter. De olie blijft drijven op het beetje water dat nog aanwezig was in de afvoer en afsluiter. Dan zet je de afsluiter heel even open. De kolom olie (en het water) loopt door de afsluiter weg. Voordat alle olie verdwenen is sluit je de afsluiter weer. Je doet de afsluiter dus maar heel kort open. Als je naast de boot in het water kijkt moet je wel wat olie kunnen zien.
De afvoer bevat nu alleen nog maar zonnebloemolie. Zonnebloemolie bevriest bij -17 graden en zet niet uit bij bevriezing, wat water wel doet. Zonnebloemolie belast het milieu niet. 



Het buitenboordmotortje was niet goed vast te zetten. Aan de achterkant zit een vleugelmoer, waarmee je het roteren van de motor kunt regelen. 
Die deed het niet meer. De kunsstof vleugels van de vleugelmoer waren afgebroken. Daar heeft iemand een tang op gezet.

Nieuwe vleugelmoer hiervoor besteld.
Deel van het "huis" gedemonteerd. Binnenin is er een overmaat aan vet. 














Na reinigen zie je hoe het klemmechanisme werkt. 
Een metalen strip moet het draaien beperken. Aan het uiteinde zit een lip die in het huis in een uitsparing valt. Als de moer te hard word aangedraaid, dan verbuigt die lip en wordt hij een beetje uit de uitsparing getrokken. Dan is er teveel ruimte en werkt het niet meer. 
Lip weer teruggebogen. 
Hij doet het weer. En nu voorzichtig, vooral niet te hard, aandraaien onderweg.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten