NB24

NB24

zondag 17 mei 2020

Boord-pc

Het gaat natuurlijk om het zeilen.
Maar soms kan je toch erg druk zijn met bijzaken.

Ik heb mijn boord-pc-tje vernieuwd en ook een nieuw schermpje gekocht.
Thuis werkt het weergaloos.
Maar op de Titaantje zag ik op het schermpje alleen maar "no signal" als ik de computer aanzette.
Het ledje van de pc brandde normaal, dus de pc deed het.
Voor de zekerheid nog een ander voedingskabeltje voor de pc geprobeerd, maar zelfde boodschap.
Andere hdmi-kabel geprobeerd, geen verandering. Met de Raspberry Pi zie ik met dezelfde kabel en hetzelfde scherm prima beeld.

Hoe kan dat.
Pc en scherm doen het thuis prima, maar op de Titaantje niet.
Zou er een instelling in de bios van de pc zijn die signaleert of de pc op 220V wisselstroom of op 12 V gelijkstroom is aangesloten.
Ik kom er niet uit.

De bios heeft veel mogelijkheden, ook meerdere panel display options, waar ik geen kaas van gegeten heb.
Ik zet een conversatie op touw met de leverancier van het moederboard en ook met het schermpje.
We komen er niet uit.
Ze zijn dit probleem nog nooit tegengekomen.

Vandaag ga ik weer zeilen. Lekker weer, mooie wind, zonnetje. Prima zeilweer.
Probeer nog even de pc: "no signal".
Dan pak ik een derde voedingskabel.
En zie:


Hij doet het!

Weken ben ik ermee bezig.
En dan blijkt niet alleen de voedingskabel, maar ook de reservevoedingskabel defekt.
Je moet er maar op komen...

1 opmerking: