NB24

NB24

donderdag 17 september 2020

Bijeenkomst North Beaches

Hoezeer de corona het sociale leven ook verschraalt, een barbecue in de open lucht komt tegemoet aan de beperkingen die wij ons opleggen.

Bestemming: Pearle Bay, een eiland in het Gaastmeer.

Zaterdag om 07.15 uur vertrek uit Urk, 07.30 onder zeil. Halve wind, windkracht 4-5. 


Tegen 11.00 uur arriveer ik bij Workum.

In de verste zie ik een grote zwerm ....kite surfers.


Vlotjes passeer ik de sluis. Maar bij de bruggen houdt het op. Lunchtijd. Uurtje geduld en dan kunnen we verder. Ik maak van de gelegenheid gebruik om ook te lunchen. En het dek schoon te maken. 

Na de bruggen van Workum, de brug van de rijksweg en de brug van de spoorwegen is het nog maar een half uurtje tot het Gaastmeer.

Erg mooie plek, iets om te onthouden. 7 Groene bootjes op een rij.

De volgende dag om 08.00 uur vertek ik weer. 

De passage van de bruggen in Workum gaat nu vlot. 

De wind is ZZW 5 Bft. 32 mijl te gaan naar Urk.

In het laatste stuk kanaal hijs ik vast het grootzeil. Behoorlijke golven voor Workum. Maar iets verder uit de kust gaat het beter. 

Steeds voel ik iets trillen. Dan ontdek ik dat de schroef meedraait. Gashandel in de vooruitstand en dan is het trillen weg. En ik ga een halve knoop sneller!

Anderhalf uur naar het westen en dan overstag. Het is geen fraaie haakse bocht, meer een zaagtand, als ik de track achteraf bekijk. Zou dat beter worden met een nieuw grootzeil?

Beetje knijpen, maar ik haal het om langs Staveren te komen. Ik ga een stuk van het Vrouwenzand afsteken. Dat scheelt me zeker 3 kwartier. Ik passeer de groene tonnen aan de noordzijde. Het blijft nog heel lang meer dan 3 meter diep. Ik heb de rode tonnen aan de zuidkant van het ondiepe afgebakende gedeelte al in zicht. Dan wordt het 2 meter. De meest ondiepe plek is 1.8 meter. Ik hoef het zwaardje niet op te halen. Gelukkig maar, want aan de wind met windkracht 5 heb je die echt wel nodig.



Om 15.00 uur ben ik op Urk. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten