NB24

NB24

maandag 19 juli 2021

Een weekend weg

Hoe kan ik zo wanhopig klaar beseffen

Dat ik weer scheep zal gaan, voor 't eind van 't jaar.

(uit Zeeroep, Jan Slauerhoff, 1936)


Het is weer tijd voor een zeilweekend. Weken geleden geplant, geen dienst, weer of geen weer. Met dat laatste zit het goed. Het wordt steeds beter.

Donderdagavond 20.00 uur afgesproken bij de boot met Henri, die vaker met veel enthousiasme meegaat op zeiltripjes en die inmiddels een reputatie heeft opgebouwd als kok. Het waait flink. Het is nog licht tot 22.30; we besluiten alvast naar Enkhuizen te gaan. Daar na naar Texel en dan zien we wel weer verder.

De wind is noord, hoge golven, schijnbare wind 23-28 kts. Omdat het niet hoog aan de wind is glijdt Titaantje mooi door de golven. Om 23.00 komen in het donker aan. In het donker varen vind ik wel leuk, maar niet op het IJsselmeer; er staan onverlichte vlaggetjes met visnetten eronder. Overdag vind ik ze vaak al moeilijk te zien en ik word er als een magneet door aangetrokken.

Vrijdag 16 juli, wind noord, bestemming Oudeschild 45 mijl. We vertrekken 0m 08.30. De wind is wat minder dan gisteren. We hebben in het begin nog een rif in het grootzeil. Dat gaat er in de loop van de ochtend uit en later komt ook de kluiver er nog even bij. Het is grijs, hier en daar een gaatje blauw. Op het IJsselmeer lange eindeloze kruisrakken en dat is met een North Beach nou eenmaal niet mijn favoriete koers.

Alle andere boten varen en hoger en sneller, daar moet ik me niets van aantrekken, maar ik doe het onwillekeurig toch.


Als we om 18.30 aankomen op Oudeschild is er inmiddels een stralend blauwe hemel. Hoe hij het voor elkaar krijgt weet ik niet maar in minder tijd dan ik een glas wijn drink heeft Henri een smakelijke warme maaltijd klaargemaakt. We maken plannen voor de volgende dag. Een wens is om buitenom naar Vlieland te gaan. Bij het havenkantoor hangt een waarschuwing dat de tonnen bij het Molengat sinds kort westelijk moeten worden gepasseerd. Dit plan wordt afgestemd vanwege de windrichting. Het traject langs Texel weer kruisen! Binnendoor naar Vlieland of Terschelling dan. Dat wordt 'm.

Ik ben moe, probeer nog wat te lezen, maar na 3 regels val ik als een blok in slaap.

Zaterdag 17 juli, wind nog steeds noord. Het eerste traject in oostelijke richting is heerlijk zeilen. Matige wind, zonnig, vakantiegevoel. Maar vanaf de Omdraai gaat het in noordelijke richting en wordt het motoren. Voor afsteken over de Waardgronden onder de Richel zijn we te laat na hoog water.







Zondag 18 juli. Wind noord. Bestemming Urk, want morgen moet er weer gewerkt worden. Het is pas 's middags om 15.30 hoog water (of om ongeveer 03.00 uur 's nachts). Als we via de waardgronden (Vlielanderbalg) gaan kunnen we pas om 13.00 uur vertrekken; dan zijn we niet voor 24.00 uur op Urk. Wellicht hadden we gisteren beter Harlingen als bestemming kunnen kiezen.
Als ik voor vertrek wat meer reeflijn op de trommel van de kluiver draai zie ik dat de bakboord ankerrol verdwenen is. Het vastzetten gebeurt met schroeven, dus moeilijk met veel kracht vast te zetten. Nu kan de rechter ankerrol er ook zo uitvallen inclusief de as. Ik zet het maar even provisorisch vast met een slangenklem.



We vertrekken om 10.00 uur, boven de Richel langs en zorgen ervoor dat we om 12.20 bij het ZuidOostRak zijn; volgens Quicktide kunnen we dan het wantij over. Het gaat te snel, de stroom loopt mee en we lijken veel te vroeg te arriveren. We strijken het grootzeil en rollen de kluiver in, met een puntje fok gaan we toch nog 4 knopen over de grond. Het eerste stuk van hui ZO-rak passeren we met gemak. Het laatste stuk zie ik de dieptemeter teruglopen tot 0.7 meter, maar we varen nog steeds, dat moet een calibratiefout zijn.

Om 15.00 uur liggen we in de Lorentz-sluis met heel veel andere boten. En die gaan vrijwel allemaal in een grote optocht naar Makkum.
Wij zetten de gennaker en stuiven zuidwaarts. Als de AWA groter wordt dan 150 a 160 graden valt de gennaker in; we moeten daarom iets westelijker koersen. Bij Staveren strijken we de gennaker en gaan we voor de wind, fok uitgeboomd recht op Urk aan. Het wordt een luie afsluiting. De stuurautomaat stuurt. Henri bereidt het galgenmaal. Het wordt weer stil op het IJsselmeer. Als de zon zakt is de sfeer erg mooi. 
Fantastisch weekend, hier kunnen we weer een tijdje op teren.
We hebben er een kleine 140 mijl opzitten.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten