NB24

NB24

vrijdag 25 maart 2022

Zon en water(pomp)

Het is een prachtige dag, weinig wind, maar zonnig. Heerlijk na een half jaar grijze herfst. 

Als ik wil vertrekken begint het dashboard te piepen: geen water! Vergeten om de afsluiter van de wierpot open te zetten. Ik moet er echt nog even inkomen dit seizoen. Afsluiter open en hij pompt weer water. 

Hard gaat het niet, dat gaat het meestal niet, maar genieten is het wel. 

Op het IJsselmeer wordt nog niet veel gezeild. Wel erg veel vrachtboten. De nieuwe schoten bevallen goed. Geen paalsteek, maar een oogsplits. 








Als ik terug ben ga ik toch maar even de impeller vervangen. Die zit er al jaren in en heeft nu toch even droog gelopen. Het vervelende van dit soort klusjes is altijd dat je meer ontdekt dan je lief is. Tijdens het klusje zie ik dat er nogal veel vloeistof in de bilge ligt: 3 liter pomp ik er uit! Zal ik dat negeren? Niemand heeft het gezien.
Ja lezer, zo ben ik. De impuls kwam op, heel even, maar toch.
3 Liter is te veel. Als ik de motor weer start om de nieuwe impeller te controleren zie ik dat de waterpomp lekt, en niet zo'n beetje ook. Het lekt niet bij het dekseltje, maar aan de onderkant van de pomp, uit de opening tussen de keerringen. Het voelt vettig en als ik een druppel in het water gooi dat zie je een olievlek. Carterolie is het niet. Diesel kan niet uit de waterpomp lekken. Dat wordt nog een zoektocht. Te beginnen bij de keerring (waterzijde) van de waterpomp.

De impeller is overigens puntgaaf.




26-03-2022

De waterpomp gedemonteerd. De as is nogal aangedaan, ook wat roestig. De kleine keerring die het water van het impellerhuis moet tegenhouden, is helemaal op. Bij stukjes en beetjes krijg ik hem verwijderd.  De olie-keerring ziet er nog netjes uit. Ik kan proberen het asje te reinigen, schuren en polijsten en dan nieuwe keerringen. Als het lukt scheelt het 280 euro, de prijs van een nieuwe waterpomp.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten