NB24

NB24

vrijdag 4 september 2015

Klussen

Vandaag heb ik niets op het IJsselmeer te zoeken. Keiharde wind: in de haven meet ik al tot 27 knopen. Het ziet er woest uit.

Maar...genoeg te doen.

Eindelijk eens kijken wat er op de bodem van mijn dieseltank ligt.
Een litertje diesel eruit gepompt met de tip van de slang op de bodem. Dit komt er uit.:
Onderin de pet-fles zit zwarte drab. Gadver. Maar geen water. Betekent dat een nieuwe klus deze winter? Mangat openen en tank reinigen?


Volgende klus: de pomp van de wc. 2 Problemen: de pot loopt steeds weer vol na het spoelen en leegpompen. Dat heeft met de rubbers te maken. Ik open het pomphuis. Het rubber met de 2 kleppen ziet er uitgelubbert uit. Ik knip iets weg waarvan ik denk dat het in de weg zit, maar dat helpt niet. 
Het 2e probleem is dat na het spoelen het leegpompen lijkt te blokkeren. Je moet een handle naar rechts draaien en dan pompen. Soms gaat dat prima, maar meestal gaat het niet goed, je voelt bij het naar beneden duwen een grote weerstand. Onderaan de pomp zit ook een klep. Deze is ook uitgelubbert en lijkt niet meer goed te kunnen sluiten. Ik knip iets van het rubber rondom de klep weg, maar het probleem is niet opgelost.
Ik ga nieuwe rubbers kopen.


Het valt me op dat de afsluiter van het spoelwater kuren vertoont. Normaal zet je de handle in het verlengde van de slang bij openen en precies 90 graden haaks op de richting van de slang bij sluiten. Deze afsluiter kan wel 120 graden in plaats van 90. Als ik de slang eraf haal zie ik dat hij goed sluit bij 90 graden, maar bij verder draaien tot 120 graden loopt er weer water binnen. Is ie versleten?
gesloten: 90 graden
verder dan 90 graden





















Inspektie van de motor: waar zit het diesellek.
In de bilge ligt weer zeker een halve liter diesel/water. Ik zuig het op met een spuitje en stop het in een petfles. Het blijkt voornamelijk water te zijn. Toen ik vorige keer de impeller moest vervangen bleek er in het impellersetje geen pakking te zitten. Dus heb ik de oude pakking, die vastgeplakt zat aan het impellerpompdekseltje, opnieuw gebruikt.
Als ik de motor start (met de afsluiter van het koelwater geopend dit keer!) zie ik dat de waterpomp veel water lekt. De onderkant van de elektrische opvoerpomp is wel nat (diesel) maar na drogen komt er geen druppel. Ook het fijnfilter is eerst nat, maar daar zie ik geen diesel uitkomen. Ik kan geen diesel lekkage ontdekken.
Ik ga een nieuwe pakking voor de waterpomp kopen. Als het probleem dan niet is verholpen (want dit probleem speelt al van voor het vervangen van de impeller) moet ik een nieuwe plan maken. Ofwel de hele pomp vervangen (kostbaar), of de gaatjes van de boutjes, waarmee het dekseltje op de pomp vastgezet wordt, uitboren en opnieuw schroefdraad tappen. Wellicht kan ik het dekseltje dan beter vastzetten. (2 van de 3 boutjes waren dol; met een stukje draadeind, locktite en vleugelmoeren is het nog jaren goed gegaan).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten