NB24

NB24

vrijdag 7 oktober 2016

AIS/marifoon 6

Nu ik zeker weet dat de kabel door de mast en de antenne niet langer verdacht zijn, wordt het tijd om verder te gaan met testen.
AIS-configuratie, dit geeft nu steeds een "error" op de AIS (en een SWR van 1.9 bij een eerdere test)
test 1




Test1: ik omzeil de AIS en verbind de marifoon via de SWR-meter met de connector onder de mast. De SWR-meting is uitstkend: 1.1





















test 2




Test 2: bijna hetzelfde als bij test 1, maar hier verbind ik de SWR-meter met de bestaande kabel tussen AIS en onderbreking onder de mast. SWR: 1.2 ( prima)




















test 3






Test 3: hier vervang ik de kabel tussen marifoon en de AIS-transponder. Het signaal moet nu door de AIS-transponder heenlopen. Het rode error-lampje op de AIS blijft branden, SWR: 1,7 dat is beduidend minder.












test 4







Test 4: de vaste kabel tussen AIS en de connector onder de mast heb ik hier vervangen. Maakt geen verschil; het error-lampje brandt.














Conclusies:
-marifoon, kabel door de mast en antenne funktioneren goed (test 1). Met deze test had ik moeten beginnen in plaats van de mast plat en antenne en kabel door de mast vervangen, had me waarschijnlijk een klus gescheeld.
-ook de kabel tussen AIS en mast werkt goed (test 2)
-in de AIS gaat het mis (test 3 en 4)
Alle kabeldelen zijn nu successievelijk getest en werken goed, zodra de AIS ertussen geschakeld is gaat het mis. Het probleem moet dus in de AIS zelf gelegen zijn. Het apparaat moet terug naar de leverancier!




Verder motoronderhoud verrricht: olie ververst en nieuw oliefilter geplaatst. De filterelementen van het brandstof-groffilter en  -fijnfilter vervangen. Het filterelement van het groffilter (een Separfilter) is nu van bovenaf te vervangen zonder een druppel diesel te morsen. Geen geknoei meer.

De watertank geleegd en antivries door het watersysteem gepompt. De wc ook winterklaar gemaakt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten