NB24

NB24

zaterdag 3 augustus 2019

Koningin van de Nacht 18: marifoon

Zaterdag 3 augustus.
Weinig wind voorspeld, maar zo gauw we de Gouwzee verlaten steekt de wind op. Met 5 tot 7 knopen genieten we van een heerlijk dagje op het Markermeer.
Jikke's bootje loopt prima.
De bestelling voor de nieuwe fok is de deur uit. Dat wil zeggen een rol zeildoek, en andere attributen om een fok te maken.
De huidige fok is op. Op sommige plekken kan je er doorheen kijken; allemaal kleine gaatjes. Meerdere reparatieplekjes.

De marifoon, mijn oude Simrad, doet het niet.

Het probleem kleeft aan mij. Met de Titaantje heb ik ook al uitgebreide zoektochten moeten  ondernemen om storingen te verhelpen.
Een SWR-meter had ik al. Maar nu ben ik nog beter voorbereid om het probleem te tekkelen.
Vorige keer met de SWR-meter al vastgesteld dat er een probleem is. Die SWR-meter schakel je tussen de marifoon en de antenne. Je laat de marifoon zenden en dat signaal wordt gebruikt voor de SWR-meting.
Het resultaat was abominabel.
Toch weet je dan nog niet of dat aan de antenne ligt of dat de marifoon kapot is.
Of laat ik het voorzichtiger formuleren, met mijn gebrekkige kennis van dit soort zaken, ik weet dan niet waar het aan ligt.
Vandaag een test gedaan met de Mini600, een antenne-analyzer.
Dit apparaat genereert zelf een signaal.  Hij doet een SWR-meting (Standing Wave Ratio),  maar ook een TDR-meting (Tine Domain Reflection).


Een SWR van 1,0 lijkt mij uitstekend. Kennelijk zijn de kabel, de connectoren en de antenne prima.



De TDR geeft een reflexie op 12,80 meter. De mast is ongeveer 8 meter lang en de kabel tussen marifoon en mast ruim 4 meter. Die 12,80 meter is gewoon de totale lengte van de kabel. Er zijn dus geen reflecties in het verloop van de kabel die wijzen op breuk, gebrekkig aangelegde connectoren, te scherpe bocht van de kabel.

Ik concludeer hieruit dat het probleem de marifoon zelf is.
Ik neem hem mee en ga hem eens proberen op de Titaantje. Dat is voor mij de makkelijkste manier om hem te testen.
Dit apparaat bespaart mij wellicht een ingewikkelde klimpartij in de mast.


09-08-2019: de marifoon meegenomen naar de Titaantje. Ook daar doet ie het niet. Hij is stuk. Opengemaakt: nergens een doorgebrand plekje of een los contactje. Geen zekering gevonden. Opsturen naar Brand. Wie weet.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,
    Een noodantenne is altijd handig om te hebben, en neemt niet veel ruimte in. Je maakt hem eenvoudig van een stuk coaxkabel, waarvan je de mantel een stuk terugschuift over de kabel. Exacte maten vind je wel op internet. Hijsen aan een vlaggelijntje of zo. Benodigdheden: een meter of tien kabel (mag gewoon rg58 zijn, is hiervoor goed genoeg) en een connector. Heb er een keer een half seizoen mee rond gevaren omdat de vaste antenne het niet deed. Bleek uiteindelijk een losse stekker bovenin :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hans,
    Dus zo'n noodantenne bestaat alleen uit kabel? Zonder antenne?
    Ik had een oude reserve antenne met 5 meter kabel aangesloten op die marifoon, maar toen deed hij het ook niet. Ik denk echt dat de marifoon zelf kapot is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zilt magazine 39 pagina 63.
    http://www.ziltmagazine.com/PDF/2009-zilt37.pdf

    Maar dat buisje erom hoeft niet per se.

    BeantwoordenVerwijderen