NB24

NB24

zaterdag 20 juni 2020

Naaimachine projekten

Het is zomer en natuurlijk tijd om te zeilen, niet om te klussen, maar het komt er maar niet van. Dagjes zeilen wel, maar meerdaagse tochten niet. 
Een alternatieve small ships race gaat niet door vanwege de corona-maatregelen. Da's jammer, want daar had ik mijn zinnen op gezet. 
Een alternatief verzinnen in die week strandt omdat we de praktijk gaan verhuizen en ik vind het niet sportief om dan net weg te zijn.

In deze praktijk werk ik al 30 jaar. Toen ik kwam was het modern, ruim, licht. Maar we zijn ingehaald door de tijd. Hadden we destijds 1 assistente, nu zijn het er 4 en verder lopen er 4 praktijkondersteuners rond, een podotherapeut en een huisarts-in-opleiding. We barsten uit onze voegen. Zo langzamerhand moeten we ook aan onze opvolging gaan denken en in een tijd met krapte op de arbeidsmarkt moet je zorgen dat je praktijk aantrekkelijk is voor overname.
Daarom verhuizing. Een oude basisschool is verbouwd en daar trekken we in. Veel ruimte, samenwerking binnen het pand met priklab, thuiszorg, podotherapie, en GGZ. De opvolgers kunnen hier weer 30 jaar mee verder.

Dan maar een paar klussen, die ik eigenlijk erg leuk vind.

  1. zitkussens voor nieuwe stoelen op het terras. Schuimrubber: Pantera® SG 52 150 Medium, zitkwaliteit, en doek: Buitenstof Sunproof Cartenza. Dat is gemaakt van Olefin, een synthetische vezel. "Olefin is abrasion, stain, sunlight, fire, and chemical resistant". Wat wil je nog meer.
  2. nieuwe dektent voor het motorbootje. De oude is gaar, door uv-licht aangetast, want de helft die naar het zuiden gericht is is duidelijk meer versleten en verkleurd dan de andere kant. De nieuwe wordt gemaakt van Premium Bootacryl 320 gr/m². Dezelfde stof als de winterdektent van de Titaantje. Het bootje ligt in het water, opmeten gaat dan niet; dan moet je om de boot heen kunnen lopen en het doek aan alle kanten goed spannen. Dus ik torn de oude dektent los en probeer hem te copieren. Het is een experiment. Ik heb polyester garen gebruikt. Ben benieuwd hoe duurzaam dat is. Tenara is waarschijnlijk beter, zeker voor een projekt dat 6 maanden continu aan weer en wind is blootgesteld. Maar het is wel 130 euro per klos!






    dektent in de regen

  3. op het todo lijstje staat verder een buiskap voor de Titaantje. Mooi klein projekt, maar behoorlijk lastig. Eerst een witte en (als die gelukt is en ik vind het nog steeds leuk,) dan een groene. Lijkt me een hele uitdaging. Het staat of valt met een goede meting. Ik heb al een keer een buiskap gemaakt voor Jikke's Albin Viggen. Die was beter dan de oude, maar was zeker nog voor verbetering vatbaar. Ik weet inmiddels waar de problemen zitten. We hopen op een steile leercurve.
  4. ook todo: nieuw grootzeil voor de Titaantje. Dat wordt weer een winterproject en wordt mijn 4e zeil. Het wordt een crosscut ontwerp, bovenste zeillat wordt helemaal doorgelat. Over de keuze van het doek denk ik nog na. Het doek dat ik voor de keerfok gebruikte is mooi stevig (Contender: Fibercon Pro Warp), maar wellicht iets te stevig. Het is best een flinke lap. Vooral bij de patches in de hoeken en bij de reven is het lastig stikken. Hier moet ik nog eens een goed gesprek met de zeilmaker over voeren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten