NB24

NB24

woensdag 9 december 2020

Grootzeil 2

 

Het gaat beginnen. De logeerkamer is weer een tijdje  mijn workshop.

De zeilmaker kon het ontwerp plotten op het doek. Het was een probleem omdat Sailcut CAD met andere formats werkt dan de software van de zeilmaker. 

Maar de DXF files konden uiteindelijk toch geladen worden. Dat scheelt mij erg veel werk. Het uitzetten van honderden coordinaten is niet alleen geestdodend, maar ook foutengevoelig. Ook het uitzoeken hoe ik de panelen het meest efficient uit  het doek haal is nog lastig. Ik hoef ze nu alleen maar uit te knippen. 

Ben ik er blij mee? Ja, toch wel. Het is bijna een filosofische kwestie. Haast heb ik niet, dus tijdbesparing betekent niets voor mij. Maar echt plezier geeft het ook niet om 1 a 1,5 uur te besteden aan het plotten en uitknippen van 1 paneel. Het zijn er in totaal 29.



Het ontwerp is iets gewijzigd. 

Belangrijkste verandering is de keuze van het doek: Polyant DCX-SL 6,5 oz, een toerlaminaat. Ik weet natuurlijk niet hoe het straks zeilt, maar om te bewerken is dit veel fijner dan dacron. Dit voelt niet plastic-achtig aan, maar veel meer als doek.


De bovenste 2 zeillatten worden helemaal doorgelat, de onderste 2 worden verjongd, zodat ze toch mooi met de curve van het zeil meelopen.




13 dec: panelen uitgeknipt en randen bewerkt tegen rafelen met de hotknife.

15 dec: topsectie en patch 
20 dec: de panelen zijn per sectie gestikt. Ik wacht nog even met het stikken van de secties aan elkaar, want los zijn ze handzamer en kan ik de patches er gemakkelijker op krijgen. De patches van het achterlijk zijn ontworpen, uitgeknipt en afgewerkt met de hotknife.
26 dec: alle patches zijn ontworpen en uitgeknipt. Alle zeillatzakken zijn klaar. Thuis kan ik niets  meer doen; vanaf nu heb ik een groot (vloer) oppervlak nodig.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten