NB24

NB24

zondag 27 december 2020

Grootzeil 3


 

Zondag middag.


Het regent.

Ik zit op mijn werk, niet in de spreekkamer, maar op mijn knietjes in de wachtruimte. Het is voor deze gelegenheid een multifunktionele ruimte geworden.  Hier heb ik voldoende ruimte. Ik installeer me. Na een half uur komt er ineens iemand uit de kamer van de thuiszorg. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat de vloer bezaaid ligt met witte stukken doek en een naaimachine zegt ze hallo en gaat haars weegs. Met mondkapje.

Radio aan. Er zijn vandaag meer dan 9000 Corona besmettingen. Ik ga verder met de radiaal patches. Het is een tijdrovend klusje. En lastig omdat ik de rand van de patch ook moet stikken en mijn naaimachine heeft maar een korte arm. Maar het gaat. Als ik om 5 uur stop zijn 5 van de 7 patches klaar. 

Het regent nog steeds.


02-01-2021: de onderste secties zijn aan elkaar gestikt, de bovenste ook. Alle 3 patches van het achterlijk zijn klaar. Op het voorlijk moet ik nog 1 patch. Bij het eerste rif is een versterking aangebracht: een strook van 6 cm breed van voorlijk tot achterlijk. Lekker gewerkt, maar wel onderbroken ivm werk. Maar ook dat gaf een tevreden gevoel.

Het zeil is inmiddels zo groot dat het moeilijk handelbaar wordt. En ik wil niet dat het al vol met kreukels zit voordat ik het ook maar een keer gebruikt heb. Opgerold is het 3,30 m lang. Het kan niet meer rechtop staan, ik moet het ergens neerleggen, voorlopig maar op de grond in de kamer van iemand die ziek is. Het past ook niet meer in de auto. Kan je laminaat opdoeken?

09-01-2021: alle patches zitten er nu op, ook die bij het uiteinde van de zeillatzakken. Vertsterking bij het 2e rif ook aangebracht. Het onderlijk is afgewerkt en het hele zeil zit nu in elkaar. Nu voor- en achterlijk afwerken. Nog best een klus, maar allemaal aan de rand van het zeil. 

Helemaal uitgerold past het niet meer in de wachtkamer. Bij de volgende fase moet ik goed nadenken over de volgorde. Even gedachteloos iets stikken kan betekenen dat ik 2 x 8 meter stiksel moet uithalen.

16-01-2021: Voorlijk en achterlijk zijn voorzien van een strook versterking. De zeillatzakken zitten er op. Achterlijk bijgesneden; van zeillat tot zeillat is het achterlijk steeds recht. Als je de curve daar intact laat dan gaat het achterlijk eerder killen en trillen. Over het gehele achterlijk is er nog steeds een ronding. De afwerking van het achterlijk met de telltales  en de leechline is voorbereid. Vandaag is het de verjaardag van Anna (oudste dochter). Ze heeft ons uitgenodigd om 15.00 uur. Ik zit erg op de tijd te letten en probeer het achterlijk klaar te hebben voor die tijd. Gun me de tijd niet om goed op mijn plan te kijken tijdens het werk. Begin foutjes te maken. Het wordt tijd om te stoppen. Ik leg het zeil in het schuurtje. Het is vochtig daar. 


2 opmerkingen:

  1. Vanmiddag even langs de boot geweest. Titaantje ligt nog netjes onder zeil na de storm van afgelopen weekend. (It Paradyske ook)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, bedankt voor het bericht. En de scepters hebben bij allebei niet te lijden gehad!

    BeantwoordenVerwijderen