NB24

NB24

vrijdag 26 juli 2024

Leisure 17








Een vreemde wolk nadert als we op weg zijn naar Medemblik. Weldra barst het los. Zeilpakken en laarzen liggen achterin. En een envelop, die we aan een meneer gaan geven in ruil voor zijn bootje, een Leisure 17. 

Jikke zit naast me. Na haar kunstproject in Ierland eindelijk weer terug. En gelijk begon het te kriebelen. Helemaal na ons weekje zeilen op het Wad. Tijd genoeg om uit te vinden waar het bootje aan moest voldoen. Niet te groot, bediening vanuit de kuip en geschikt voor het Wad. En dan komt een Leisure 17 met zijn kimkielen al snel in beeld. 

We zijn er. Het is weer droog en windstil. De man zit in zijn bootje. Hij is een gezellige prater. Hij heeft de boot 2 jaar en kan door omstandigheden niet meer varen. We stellen nog wat vragen, hij demonstreert nog het een en ander en dan is de boot van Jikke.

We varen de haven uit. Het bootje, zo klein als hij is, voelt wonderbaarlijk stabiel. We hijsen het grootzeil en rollen het fokje uit. Nu wachten op de wind. 

We denken dat de man meer van praten hield dan van zeilen. Het grootzeil is volkomen uitgezeild; een grote diepe zak vlak boven de giek. Een kapotte zeillat bovenin. De windvaan bovenop de mast draait niet. De elektrische installatie is helemaal huilen met de pet op. De boot is slecht opgetuigd; geen neerhouder, de smeerreep van het rif ontbreekt. Geen kompas, geen stuurautomaat, geen marifoon, geen plotter, geen dieptemeter, geen log.

En toch is en een mooi bootje. Erg netjes in de kajuit, nieuwe kussens, hout netjes onderhouden. De bilge is droog, geen leksporen onder de ramen, het staand want ziet er goed uit, romp, dek en kuip ogen netjes, zeker voor zo'n oud bootje. De op het dek geplaatste mast wordt in de kajuit ondersteund door een houten balk. Een kaal bootje, maar de basis is goed. Het biedt volop mogelijkheden. Ik voel al een winterklus aankomen.


2 accu's, zouden parallel geschakeld moeten zijn,
maar de plus-polen zijn niet verbonden.


deze accuklem zit zo los dat je hem er zo af trekt


Omdat het windstil is zetten we de motor aan. Het is een Rhino elektromotor. Heerlijk stil, maar we denken niet dat we daar ver mee komen gezien de toestand van de accu's. Daar hebben we op gerekend; we brengen de geleende Suzuki benzine buitenboordmotor in stelling. Elektromotor naar binnen, de Suzuki monteren. Hij loopt een paar seconden en stopt er dan mee. Wat we ook proberen. De goden hebben iets anders met ons voor. We dobberen nog een tijdje in ons notendopje.
Dan komt er wind. Westenwind. De hele koers gaan we voor de wind. Nu komt dat bolle grootzeil wel goed van pas. We halen gemakkelijk 5 knopen.

een gerimpeld hoogbejaard grootzeil

We willen vandaag tot Urk en dan morgen verder. Er staan inmiddels flinke golven bij een windkracht 4-5 Bft. 

prachtige lucht boven Enkhuizen

Urk



Bij Urk gaan we in de luwte van de haven voor anker om de motortjes weer te wisselen en dan met de elektromotor de haven in. Goed plan, maar deze motor scheidt er ook mee uit. Fokje snel uitgerold en, als ware het een open bootje, aangelegd tegen een grote aak die tegen de lange kade ligt. Oude sentimenten herleven. We prijzen ons gelukkig met onze zeilboot; zeilen is nou eenmaal betrouwbaarder dan motoren. We meren uiteindelijk achter de aak aan de kade en leggen hem aan de walstroom. De spanning van de accu is 9,6 V: overleden dus.
Om 22.00 uur eindelijk pannekoeken eten op de Titaantje en daarna lekker slapen. De volgende ochtend leggen we de Leisure, hij heeft geen naam, naast Titaantje. 
De North Beach is ineens een superjacht.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten