NB24

NB24

zaterdag 7 januari 2017

Keerfok 3


De panelen zijn klaar. Ze liggen uitgelegd op de vloer bij de zeilmaker. De fok is mijn ontwerp, de patches heeft de zeilmaker ontworpen. Op de foto de patch van de schoothoek.
Het "doek" voelt meer aan als plastic dan als textiel.
Nu kan het naaien beginnen.


Dit is de top, bestaande uit 4 smalle panelen en de patch voor de versteviging.
Het valt niet tegen. Bij het naaien van de patch moet ik door 4 lagen heen en dat gaat prima. Wel lastig is de stijfheid van het doek. Het gedraagt zich meer als een flexibele plaat dan als stof. Als je het oprolt wil het direkt weer ontrollen. Met dat kleine naaimachientje (geen lange arm) moet ik af en toe veel doek door de ruimte tussen naald en machine schuiven. Lastig. Helemaal lastig wordt het als ik straks grotere delen aan elkaar moet zetten.


En nu (08-01-2017) zit de 2e sectie er inmiddels aan vast. Ik heb er iets op gevonden om een grote hoeveelheid doek tussen de naald en de machine door te schuiven: ik schuif er een stuk opengezaagd pvc-pijp overheen.


Het werkt prima. De lengtenaden stik ik 2x met de grootste zigzagsteek, de dwarse naden 3x.
Van de broad-seaming, waardoor de bolling moet ontstaan, heb ik bij deze naad nog niet veel gemerkt, hooguit 2 mm. Als dat maar goed komt....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten