NB24

NB24

vrijdag 20 januari 2017

Keerfok 5


Vandaag de lijken afgewerkt (rare zin!).
Aan het voorlijk de pees, die in het rolfokprofiel geschoven wordt, vastgenaaid. Het achter- en onderlijk afgewerkt met dacron tape en in het achterlijk een trimlijntje aangebracht.
Het viel niet mee. Ik mis vooral een grote tafel of vloeroppervlak, waar je het zeil uitgerold op neer kunt leggen.
De manier waarop ik werk is als volgt:
-ik rol het zeil op en leg het neer op een geimproviseerde tafel, betaande uit een bouwwerk van kratjes, planken, kussens en krukjes.
-dan "naai ik een lijk" terwijl ik het zeil langzaam ontrol.
-achter de naaimachine ontstaan een nieuwe rol.

Het lastige is dat het zeil niet zomaar netjes op een rol blijft zitten. Het doek is zo glad en stijf dat het wil ontrollen en schuiven. Dan gaat het vallen en komen er vuil en kreukels in. Dat wil ik natuurlijk niet en, hoewel ik ook wel weet dat dit niet helpt, kan ik niet nalaten daar verbaal tegen te protesteren. Op zo'n moment ontvlucht Mariken het huis en gaat de hond uitlaten.
Doek: Fibercon Pro Warp Tech 6.88 (Contender)

Maar uiteindelijk is het dan voltooid. Alleen op de hoekversterkingenkrijg ik het niet voor elkaar, dus dat ga ik aan de zeillmaker vragen. Zelfs het dikkere V92 garen breekt op die plaatsen.
De naaimachine heeft zich goed gehouden, net als de naald: alles met een naald!

De zeilmaker moet nu de tapes op de hoeken vastnaaien, de webbing aanbrengen en de ogen in de schoothoek persen.

Zo plat op de vloer is goed te zien dat er teveel doek is om het glad te trekken, dat gaat dus voor de bolling zorgen. Onderin lijkt mij wel wat veel "bolling",  dat baart me wel wat zorgen, maar wie weet valt het als het eenmaal staat en wind vangt, wel goed.
Het "bolle" onderlijk en het "holle" achterlijk zijn op de foto ook goed te zien.




clipje voor de leechline


Geen opmerkingen:

Een reactie posten